Ton van Veen, CFO Jumbo: ‘Na 2 grote integratieprojecten eerst even intrillen’

Jumbo is de afgelopen jaren in hoog tempo uitgegroeid tot de nummer twee retailer van Nederland. Die snelle groei was mede mogelijk dankzij de spectaculaire overnames van Super de Boer in 2009 en C1000 in 2011. Hierdoor is het bedrijf uitgegroeid tot de nummer twee van Nederland. De netto-omzet benadert inmiddels de 6 miljard euro per jaar.
Bij de overname van Super de Boer in 2009 was Allen & Overy betrokken als juridisch adviseur en Quore Capital als financieel adviseur.De overname van C1000 in 2011 waren ING Groep, Rabobank en Quore Capital de begeleidende partijen.
Geleidelijke integratie
"We integreren heel geleidelijk, winkel voor winkel en klant voor klant. Het zou heel gevaarlijk zijn om in grote aantallen te denken en alle C1000-winkels even ‘om te katten’. Zo werkt dat niet: je moet elke klant weten te raken in de retail, en dat is hier extra moeilijk aangezien de C1000-formule sterk afwijkt van die van Jumbo. Waar Jumbo staat voor een permanent lage prijs, hoge service en een uitgebreid assortiment, is C1000 vooral gericht op veel tijdelijke acties. Zeker in het begin van het integratieproces was dat wel eens lastig voor klanten die met de C1000-formule vertrouwd waren. Maar in overleg met de lokale franchisenemers hebben we een aantal veranderingen kunnen doorvoeren, waardoor we de oude C1000 klanten veel beter weten te behouden en daarnaast veel nieuwe klanten aantrekken. Je moet als snelgroeiend bedrijf ‘agile’ zijn en op tijd willen veranderen. Je moet wel steeds een duidelijk doel voor ogen hebben, maar soepel durven zijn in de weg die je daarnaartoe aflegt."  
 
Samen-ondernemen-winnen!
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de integratie is dat alle nieuwverworven medewerkers de cultuur van Jumbo meekrijgen. "We zijn een familiebedrijf. En zoals zoveel familiebedrijven hebben we een sterke cultuur. De leden van de familie Van Eerd geven richting en inspiratie door hun passie: een bedrijf bouwen dat er is voor de klanten. Die bezieling is een belangrijk onderdeel van ons succes. Die is ook uniek en niet te kopiëren door anderen." In drie woorden samengevat valt de cultuur van Jumbo te typeren als ‘Samen’ – ‘Ondernemen’ – ‘Winnen’, voegt Van Veen toe. ‘Samen’: we streven ernaar samen onze ambities waar te maken. Individueel succes is mooi, maar is toch ondergeschikt aan de collectieve prestatie. ‘Ondernemen’ wil zeggen dat we eerder denken in kansen en oplossingen dan in bedreigingen. ‘Winnen’ spreekt voor zich: we willen succes hebben. En als we eens verliezen, dan proberen we daarvan te leren – zoals we ook geleerd hebben van een aantal fouten die we hebben gemaakt toen we de eerste C1000-winkels ombouwden."
Digitalisering
Ook op andere manieren laat de digitalisering zich gelden. "En het gaat allemaal veel sneller dan we een jaar of vijf geleden vermoedden", zegt Van Veen. "Al wisten we natuurlijk al lang welke kant het zou opgaan. In de non-food was e-commerce al lang en breed aan de gang en we wisten dat het slechts een kwestie van tijd was tot ook de food-sector deze kant op zou bewegen.“ Alle processen binnen de winkels en tussen Jumbo en zijn afnemers zijn volledig geautomatiseerd. Binnen de winkels worden scangegevens die afkomstig zijn van kassasystemen niet alleen gebruikt voor de registratie van het aantal verkochte artikelen en de waarde, maar ook om nieuwe artikelen te bestellen en als input voor facturen, vrachtbrieven, leverschema’s, beladingsschema’s en handelsdocumenten. "In elk geval komt handmatig bestellen vanuit de winkels nauwelijks nog voor." 
 
7-Even
“’Big Data’ speelt in toenemende mate een rol in het goed en winstgevend bedienen van de klant”, zegt CFO Ton van Veen in antwoord op een vraag van Boudewijn Beerkens (CFO SHV Holdings) over hoe Jumbo zijn Business Information-systeem heeft ingericht. "Met onze kassasystemen kunnen we heel goed het aankoopgedrag van onze klanten analyseren. Op basis van de uitkomsten daarvan kunnen we tests uitvoeren in pilot stores en kijken hoe de klant reageert op veranderingen in het assortiment of de prijsstelling van producten. Bij bewezen succes kunnen die veranderingen worden doorgevoerd in de overige winkels." 
Dat Jumbo veel waarde hecht aan het monitoren en analyseren van data, blijkt wel uit het feit dat  het bedrijf hier een apart organisatie-onderdeel voor opzet:  ‘7-even’ (spreek uit: Seven – de naam is geïnspireerd op de 7 Zekerheden waarop de formule van Jumbo rust, variërend van ‘euro’s goedkoper’, via ‘service met een glimlach’ en ‘voor al uw boodschappen’ tot ‘vlot winkelen’ en ‘niet tevreden, geld terug’). Het doel is om de klant nog persoonlijker te bedienen. "In zeker zin gaan we dus terug naar de tijd waarin de kruidenier al zijn klanten nog persoonlijk kende. Alleen dan niet meer zoals vroeger omdat hij maar een beperkte klantenkring had, maar omdat hij de mogelijkheden die de digitalisering biedt ten volle benut. Big Data kan worden ingezet om het onpersoonlijke winkelen tegen te gaan en klanten meer op maat te bedienen door hem toegevoegde waarde te kunnen leveren. Uiteraard moet hierbij wel rekening worden gehouden met hun privacy. We waken ervoor om Big Data in te zetten op manieren die de klant niet wil. ‘Big Brother is watching you’ zal bij Jumbo niet snel voorkomen." 
 
Ontmoet Ton van Veen op CFO Day 
Interesse in hoe Jumbo munt slaat uit digitale transformatie? Lees hier het hele interview dat onze collega’s van CFO.nl hadden met Ton van Veen. Of ontmoet de CFO van Jumbo tijdens de CFO Day op 5 juni.
Gerelateerde artikelen