Thomas Blekman: ‘Stop met het opstellen van business cases’
Ondernemerschap wordt vaak als gezien als een erfelijke kwestie. We spreken over iemand bij wie het ondernemersbloed door de aderen stroomt of iemand die uit een typische ondernemersfamilie komt. Ondernemerschap is dan net zoiets als blond haar of blauwe ogen. Je wordt er mee geboren of niet. Bij Thomas Blekman, clinical professor bij het Erasmus Center for Entrepreneurship en partner bij De Beukelaar Groep, hoef je niet met deze lezing aankomen.
Ondernemerschap is in zijn optiek een discipline waarin je je, net als elke andere discipline, kunt bekwamen. Blekman adviseert bedrijven over hoe zij effectiever kunnen innoveren en ondernemen. Een belangrijke leidraad hierbij is dat de toekomst onvoorspelbaar is en dat het opstellen van business cases derhalve een zinloze exercitie is Op woensdag 16 september is Blekman één van de sprekers tijdens het jaarlijkse Corporate Growth Summit op het hoofdkantoor van KPMG.
Blekman ontwikkelde op basis van wetenschappelijke inzichten de vijf Effectuation principes die beschrijven waarom ervaren ondernemers succesvol zijn. Deze ontwikkelingen staan naar zijn eigen zeggen haaks op wat onderwezen wordt op de meeste business schools. Volgens Blekman is ondernemerschap te leren en ook geschikt voor interne ondernemers zoals managers. Het doel van Effectuation is om innovatie in grote ondernemingen te stimuleren zodat zij mee kunnen in een snel veranderende wereld. Op zijn profiel op Speakersacademy omschrijft Blekman Effectuation als “het antwoord voor managers en CEO’s die willen ondernemen zonder onverantwoorde risico’s te nemen.“
De bedrijfskundige stelt dat door het toepassen van de vijf principes, bedrijven bij het exploreren van nieuwe strategische richtingen veel beter in staat zijn de controle te houden wanneer plots onverwachte gebeurtenissen zich aandienen. Blekman vergelijkt corporates vaak met pandaberen. Toehoorders verwachten vaak dat deze vergelijking wordt gemaakt om aan te tonen dat corporates groot, langzaam en log zijn. De meest in het oog springende overeenkomst tussen panda’s en corporates is echter dat zij beiden zeer gespecialiseerd zijn in één taak, in het geval van panda’s het eten en verteren van bamboe. Deze focus op kerncompetenties ontneemt het zicht op de veranderende wereld om hen heen.
Tijdens het Corporate Growth Summit zal Blekman de eerste keynote presentatie voor zijn rekening nemen. Nederlandse corporates beseffen dat zij meer dan ooit naar buiten moeten kijken en in dit digitale tijdperk hun businessmodel blijvend moeten transformeren. Maar zijn hun veranderingstrajecten snel en fundamenteel genoeg? Kunnen zij met hun op control gefocuste structuren overleven in een markt waar disruptors verschijnen? Hoe stuur je een organisatie als de toekomst onvoorspelbaar is? Aan de hand van deze en andere vragen zal Blekman met de toehoorders onderzoeken hoe zij hun organisatie kunnen klaarstomen voor een tijdperk van exponentiële groei en verandering.
Goed nieuws voor corporates is dat zij hun kerncompetenties waarschijnlijk beter beheersen dan panda’s. Uit recent onderzoek van Chinese wetenschappers blijkt dat panda’s helemaal niet in staat zijn om hun favoriete eten goed te verteren. Veertien uur nadat een panda bamboe heeft gegeten is nog geen 17 procent daarvan verteerd. Volgens de wetenschappers zijn panda’s twee miljoen jaar geleden geëvolueerd van vleeseters in kieskeurige bamboeknagers. Helaas is hun verteringskanaal nog niet volledig geëvolueerd.