TCV: Silicon Valley investeerder gericht op snelle groei
TCV is één van de grootste spelers in groeifinanciering wereldwijd. Het fonds is in 1995 opgericht door Jay Hoag en Rick Kimball, die daarvoor ook actief waren als investeerders in technologiebedrijven. TCV richt zich op technologiebedrijven die de start-up-fase zijn ontgroeid en snel willen opschalen. Inmiddels hebben de Amerikanen meer dan 14 miljard US dollar geïnvesteerd in ruim 350 bedrijven.
AirBnB, Netflix en Strava
Hoag en Kimball zijn begonnen in Menlo Park, een stad in de Amerikaanse staat Californië. Daarnaast houdt het kantoor in New York en de Europese markt wordt bestierd vanuit Londen. In november investeerde TCV in sportapp Strava en eerder was het betrokken bij investeringen in AirBnB, Facebook, LinkedIn, Spotify en Netflix.
Het investeringsteam betrokken bij de investering van september in Mollie bestaat uit John Doran, Muz Ashraf (foto rechts) en Mikko Savolainen. Het team was ook betrokken bij een investering Klarna, een Zweedse leverancier van betaaldiensten, waarvan de software aansluit op die van Mollie. Ashraf had Mollie al langer op de korrel: “We volgen Mollie al een tijd en geloven dat het een product heeft gemaakt dat heel vriendelijk is voor ontwikkelaars en een propositie die goed aansluit bij handelaren.”Investeren met Silicon-Valley-stijl
Voor ondernemers in de technologie-sector is TCV een begrip. “Het is een bekende naam binnen fintech. Het is tenslotte een van de grootste investeringsfondsen in technologie”, zegt Adriaan Mol. De oprichter van Mollie ziet veel voordelen in de samenwerking met de Amerikanen. “Hun kennis, netwerk en ervaring zijn van enorme waarde voor ons om de meest geliefde payment service provider van Europa te worden. Er is een goede klik en we delen dezelfde lange termijnvisie: waarde toevoegen voor klanten en hen helpen te groeien door de (betaal)oplossingen die we bieden.” Ook onder M&A-adviseurs is het venture-capital-fonds een bekende naam. Advocaat Björn van der Klip van Stibbe (foto rechts) adviseerde samen met zijn team de Amerikanen bij de deal. “TCV heeft een sterke focus op online tech ondernemingen. De investering in Mollie past daar natuurlijk uitstekend bij. Daarbij kan TCV veel toegevoegde waarde bieden aan snelgroeiende tech ondernemingen met hun specifieke expertise en hun netwerk.”Advocaat Arne Grimme van De Brauw Blackstone Westbroek kent TCV van de andere kant van de onderhandelingstafel. “Een echte silicon valley investeerder met dito stijl”.
Vertrouwde adviseurs
Björn van der Klip staat aan het hoofd van de private-equity-praktijk van advocatenkantoor Stibbe. Hij was geen onbekende voor de Amerikanen. “Wij hebben TCV eerder bijgestaan bij beoogde investeringen, maar die zijn uiteindelijk niet doorgegaan. Het is natuurlijk mooi dat deze investering nu wel is gedaan.”
Mollie werd bijgestaan door advocaat Arne Grimme van De Brauw Blackstone Westbroek (foto rechts). De advocaat was betrokken bij een eerdere ‘Series A’ financieringsronde van Mollie in 2019. In deze ronde haalde Mollie 25 miljoen euro op bij technologie- en fintechondernemers.Onderhandelen op afstand
De onderhandelingen voor de investering in Mollie zijn allemaal op afstand gedaan. De mensen van TCV werkten vanuit hun kantoren aan de Amerikaanse Westkust en Londen. Adriaan Mol en de Nederlandse advocaten vanuit Amsterdam. Volgens Grimme is dat voor dit soort deals een normale gang van zaken. “Ook zonder corona hadden we dit op afstand gedaan.”
Ondanks de grote afstand tussen de hoofdrolspelers bleef de vaart in de deal constateert Björn van der Klip. “De investeringsmanagers bij TCV hebben een bijzonder positieve benadering en kunnen zeer snel schakelen. Door het tijdsverschil met de Westkust verschuift de werkdag wel meer naar de avond of de hele vroege ochtend.”
Groeien met Mollie
De miljoenen van TCV worden ingezet om de Europese groei van Mollie te versnellen. Het bedrijf is in 2004 opgericht door ondernemer Adriaan Mol. Het bedrijf richtte zich op sms voor zakelijk klanten en micro-betalingen voor online gaming en ringtones. Later is het bedrijf zich meer gaan richten op de ondersteuning van betaalsystemen. Het bedrijf is uitgegroeid tot een onderneming met 145 werknemers in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Italië.