Waarom koopt John de Mol het ANP?
Het ANP heeft de overname bevestigd in een persverklaring. Talpa Network is het vorig jaar opgerichte mediabedrijf waarin John de Mol zijn belangen in televisie (SBS Nederland), radio (onder meer 538 en Sky), sociale media en e-commerce (Vakantieveilingen.nl) heeft ondergebracht.
Eerder deed John de Mol verwoede pogingen om uitgever TMG, waarbij het hem vooral om dagblad De Telegraaf ging, te kopen, maar die strijd verloor hij van het Belgische Mediahuis. Met de krant had De Mol zijn 'media-imperium' willen uitbouwen. Wat de bedoelingen van Talpa met het 'degelijke' persbureau ANP zijn, blijft vooralsnog in nevelen gehuld.
Officieel luidt de lezing dat Talpa wil uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt. Eerder lanceerde John de Mol al zijn plan voor een Media City waar hij sites, radio- en televisieprogramma's en kranten wilde gaan maken. Bedoeling was op die verschillende platforms de Talpa presentatoren, verslaggevers en merken aan een breed publiek te presenteren.
Tegenover de NOS zei De Mol dat "nieuwsvoorziening een blinde vlek" van Talpa was. "Die hebben we nu opgevuld." En: "Op het terrein van nieuwsvoorziening ken ik geen sterker merk dan het ANP, als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid", aldus de mediatycoon. "Uitgerekend in tijden waarin fake news aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren."
Op de redactie van het ANP is met gemengde gevoelens gereageerd op de nieuwe baas. Enerzijds hopen redacteuren dat er nu eindelijk geld in het financieel bepaald niet florerende persbureau wordt gestoken, anderzijds is er de vrees voor verlies van die zo gekoesterde onafhankelijkheid. "Als we nu maar niet over elk nieuw tv-programma van Talpa of over alle sterren uit de stal van John de Mol hoeven te schrijven", verwoordt één van de ANP-journalisten de gevoelens.