Succesvolle overname in leisure sector ondanks corona

Gimeg, een groothandel in kampeer- en recreatieartikelen, is verkocht aan Trigano, een beursgenoteerde Franse producent van recreatievoertuigen zoals campers, caravans en vouwwagens. Een transactie in een onstuimige sector in deze tijden van Corona.

Een gesprek met de dealmakers Harald Miedema en Joost Prins van PhiDelphi die namens de aandeelhouders van Gimeg de transactie hebben begeleid. 

Gegeven deze deal kunnen we bijna niet anders dan starten met de vraag hoe jullie vakantie was? Nog naar de camping geweest?

“Haha, ik heb mijn vakantie nog tegoed, maar ik ga inderdaad komende twee weken naar de camping in Italië.” aldus Joost. Harald: “Omdat Joost zo druk doorwerkte, kon ik er juist even tussenuit. Nee serieus, we hebben in de vakantieperiode nog flinke voortgang gemaakt, maar je weet van Franse kopers ook altijd dat het in augustus ook even stilvalt.” 

Trigano en Gimeg zijn allebei actief in de leisure sector, een sector die over het algemeen hard geraakt lijkt te zijn door Corona. Welke invloed heeft Corona op deze transactie gehad?

Joost, die vorig jaar nog op de shortlist stond van M&A talent van het jaar: "De initiële gesprekken met Trigano liepen al voor het ingaan van de verschillende lock-downs in Europa. Toen halverwege maart de “intelligente lock-down” in Nederland werd ingevoerd, had dat een significante impact op de operatie binnen Gimeg maar ook bijTrigano. Partijen hebben toen afgesproken een aantal weken de focus te verleggen op de business. Nadat halverwege april het stof was neergedaald zijn de gesprekken hervat.

Harald vult verder aan: “Waar in maart de gedachte was dat mensen massaal niet op vakantie zouden gaan, werd gedurende april duidelijk dat juist veel meer Nederlanders overwogen om vakantie binnen Europa te houden, en dat zijn dan dus vaak kampeervakanties. Hierdoor pikte de business van zowel Gimeg als ook Trigano juist snel weer op.” 

Helemaal geen twijfel gehad aan doorgang van deze transactie? 

Miedema: "Net na het uitbreken van de Corona-uitbraak in Nederland stond dit project zeker als risicovol aangemerkt bij ons. We vroegen ons af of het inderdaad na een paar weken weer uit de ijskast gehaald zou worden. Zeker in vergelijking met een andere transacties waaraan wij als PhiDelphi werkten, zoals onze deals in software en IT managed services: tarnsacties in die sectoren bleken niet of nauwelijks  geraakt door Corona. Toen we zagen dat de vraag naar kampers, caravans, vakanties in Nederland en Europa enorm toenam, hadden we snel weer het geloof dat ook de transactie tussen Gimeg en Trigano tot stand zou kunnen komen. Overigens had Trigano al aan het begin van de Corona-uitbraak aangegeven de deal te willen doen omdat zij een lange termijn strategische meerwaarde zag in de samenwerking met Gimeg.” 

Los van Corona hebben Fransen de reputatie om moeilijke dealmakers te zijn. Hoe ging dat in jullie deal? 

Harald: "We zijn erg positief over het pragmatisme van Trigano. Zelfs tijdens de zomer is effectief samengewerkt". Miedema vervolgt: "Twee jaar geleden hebben we ook een verkoop gerealiseerd aan een Franse koper. Bij die transactie was Frans de voertaal voor de onderhandelingen, de dataroom en de transactiedocumentatie, die ook nog naar Frans recht was. Toen hebben we erg goed samengewerkt met onze internationale partner DC Advisory om de deal gedraaid te krijgen. Bij de verkoop van Gimeg hebben we het kunnen doen met de juristen van Wijn & Stael, de financieel specialisten van Deloitte en de fiscalisten van Amstone.”

Ten slotte, hoe kijken jullie naar de rest van het jaar? Zitten er nog mooie transacties in de pijplijn?

“Als ik naar onze opdrachtenportefeuille kijk verwacht ik zeker nog een aantal transacties aan te kunnen kondigen komende maanden. Overigens in een verscheidenheid aan sectoren, maar wel sectoren die weinig last of zelfs enig profijt hebben gehad van de Corona-uitbraak”, Besluit Miedema.

Gerelateerde artikelen