Steeds meer MKB’ers zoeken overnames in het buitenland
Nederlandse MKB-bedrijven zien over de grenzen steeds meer kansen voor expansie. Zo staat momenteel 35 procent positief tegenover de overname van of door een bedrijf in het buitenland. Dat is een groei van 25 procent in vergelijking met 2019, blijkt uit cijfers van Marktlink, specialist in fusies en overnames. In de afgelopen jaren signaleert Marktlink een substantiële groei van zulke transacties. Een vergelijkbare ontwikkeling is zichtbaar bij bedrijven in andere Europese landen, blijkt uit aanvullend onderzoek als onderdeel van de Marktlink Monitor. In dit onderzoek komen MKB-ondernemers uit Nederland, Duitsland, België, het Verenigd koninkrijk, Zweden en Denemarken aan het woord over de kansen die zij zien op het gebied van internationalisatie. Van de bijna duizend ondernemers die meededen aan het onderzoek wil zeventig procent binnen tien jaren verkopen.
Uit de cijfers van Marktlink blijkt dat Nederlandse ondernemers steeds minder weerstand voelen tegen een internationale overname van hun bedrijf. Zo geven ruim vier op de tien MKB’ers aan interesse te hebben in een verkoop aan buitenlandse kopers, terwijl het voor ruim een kwart weinig uitmaakt waar deze partij is gevestigd. Het aantal MKB-bedrijven dat géén interesse heeft voor een deal met een buitenlandse koper, is aanzienlijk gedaald: van 56 procent in 2019 naar 28 procent dit jaar. De helft van de MKB’ers verkoopt het bedrijf bij voorkeur aan een overnamekandidaat die is gevestigd in één van de buurlanden of zou bij een acquisitie het eerst kiezen voor één van deze landen. Zo heeft 49 procent een sterke voorkeur voor Duitsland, in vergelijking met 32 procent voor het Verenigd Koninkrijk.
Over de grens kijken
“Nederland is een volwassen overnamemarkt en als je groei wilt realiseren, betekent dit dat je over de grens moet kijken”, zegt Tim van der Meer, partner en eigenaar van Marktlink. “Voor een succesvolle buy- en build-strategie biedt de thuismarkt minder kansen en is het blikveld verschoven naar de ons omringende landen. Deze groei zal naar verwachting alleen maar doorzetten, ook omdat financieringsconstructies een steeds internationaler karakter krijgen. Terwijl de financiering voorheen voor 95 procent voor rekening kwam van Nederlandse grootbanken, zijn nu veel andere spelers actief op deze markt, zoals internationaal opererende schuldfondsen.”
Grotere afzetmarkten en fiscale voordelen
Een cross-border-overname is voor steeds meer Nederlandse ondernemers een aantrekkelijke optie. De belangrijkste voordelen van zo’n transactie zijn dat bedrijven kunnen profiteren van fiscale voordelen en een gunstiger ondernemersklimaat, zegt 22 procent van de ondervraagde MKB’ers. Eenzelfde aantal geeft aan dat zo’n acquisitie toegang biedt tot een omvangrijk internationaal netwerk dat hen in staat stelt een grotere afzetmarkt te bedienen. Voor ruim één op de vijf MKB’ers geldt daarnaast dat een overname het mogelijk maakt de productiekosten te verlagen. Eenzelfde aantal geeft aan dat het verwerven van een bedrijf goedkoper is in het buitenland. Voor MKB-bedrijven die géén behoefte hebben aan een cross border-overname geldt dat zij in Nederland voldoende ruimte voor groei zien (27 procent), verschillen in wet- en regelgeving als een hindernis worden beschouwd (26 procent) en voor een kleine minderheid ook culturele verschillen (11 procent) en de politiek-economische situatie (10 procent) een rol spelen.
Europese overnamegolf
Het onderzoeksbureau MarketResponse heeft onderzoek gedaan in Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denenmarken onder 968 ondernemers. Hieruit blijkt dat gemiddeld 7 op de 10 ondernemers bedrijfsopvolging of -verkoop overweegt. In Nederland overwegen dat maar liefst acht op de tien Nederlandse ondernemers de opvolging of verkoop van hun bedrijf. Met een stijging van 15 procent ten opzichte van één jaar geleden was de bereidheid om het bedrijf te verkopen in de afgelopen vijf jaar niet zo hoog. Ook lijken ondernemers nu meer haast te hebben om hun bedrijf te verkopen. Het aantal ondernemers dat van plan is om het bedrijf binnen nu en twee jaar van de hand te doen, is in het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. De helft van de ondernemers geeft zelfs aan dat zij het bedrijf bij een goede prijs morgen zouden verkopen. In vergelijking met België, Duitsland, Zweden, Verenigd Koninkrijk en Denenmarken blijkt een vrij stabiel beeld. Meer dan 50% van de ondernemers wil het bedrijf binnen vijf jaar verkopen en 70 procent binnen tien jaar. De al jarenlang aangekondigde verkoopgolf onder MKB-ondernemers is dus geen Nederlands fenomeen, maar iets wat speelt in geheel Noord- West Europa.
(Bron: Marktlink Fusies & Overnames B.V.)