Social media kan een overname om zeep helpen

Een verkeerde tweet of post kan voor grote problemen zorgen in overname-onderhandelingen. Private-equitybedrijven huren FBI-agenten in om de social-media-uitingen van een overnameprooi uit te kammen. 

Terwijl accountants en advocaten in de boeken duiken om lijken uit de kast te halen van een overnameprooi, kammen voormalig FBI-agenten de social-media-accounts van de werknemers uit. Corporate Resolutions, een Amerikaans bedrijf van voormalige FBI-agenten en andere professionele onderzoekers, wordt ingehuurd door private-equitybedrijven, funds of funds, pensioenfondsen en bedrijven om achtergrondchecks te doen bij overnames.

Joelle Scott, een senior vice president bij het onderzoeksbureau, zegt in geprek met website CFO.com dat minstens zestig procent van de onderzoeken informatie oplevert die leidt tot extra gesprekken met de andere partij. Dat kan tot gevolg hebben dat de voorwaarden van een deal worden aangepast, maar leidt soms ook tot het stuklopen van een deal.

Deal loopt stuk in sexshop
Volgens Scott biedt social media een enorme bron van informatie waar ze tien jaar geleden niet van durfden te dromen. De onderzoekers halen uit social media onder andere leugens over de credentials van nieuwe werknemers, maar ook veel saillanter details. Eén deal liep stuk omdat een medewerker van een over te nemen bedrijf dronken en aan de drugs, berichten verstuurde vanuit een seksshop. Een andere klant wilde investeren in een bedrijf, maar zag er vanaf omdat uit online berichten bleek dat er binnen het bedrijf mogelijk sprake was van seksuele discriminatie.

In de Nederlandse M&A markt zijn – voor zover bekend – geen ex-AIVD-ers die social-media-due-diligence aanbieden. Wel nemen bekende boekenonderzoekers zoals EY en Deloitte social media regelmatig mee in hun risico-analyses bij een overname.
 

Gerelateerde artikelen