Saskia Touw, HEMA: “Gedegen voorbereiding is essentieel”

Sinds HEMA in 2009 de eerste Franse winkel opende, groeit het bedrijf sterk. Inmiddels staat de teller op 22 winkels in Frankrijk en de komende jaren ligt verdere groei in het verschiet, aldus Saskia Touw, manager internationaal bij HEMA. "Uiteindelijk willen we in alle grote Franse steden vertegenwoordigd zijn."
Het succes van de HEMA in Frankrijk bleef niet onopgemerkt; De Franse Kamer van Koophandel in Nederland reikte Touw onlangs een Business Award uit. Het oer-Hollandse bedrijf, een participatie van investeerder Lion Capital, is sinds een aantal jaren volop bezig met uitbreiding in het buitenland. Touw: “HEMA heeft de ambitie om verder te groeien in de landen waar we al actief zijn, Frankrijk, België, Duitsland, Luxemburg en Nederland. Daarnaast kijken we ook naar de mogelijkheden in andere ons omringende landen. Dankzij die groei kunnen we steeds voordeliger inkopen en nog lagere prijzen bieden. In Frankrijk gaan we gestaag door. We hebben op dit moment al 22 winkels in Frankrijk en we blijven winkels openen, met één internationale formule. We verwachten de komende jaren nog flink te groeien. We willen in alle grote Franse steden vertegenwoordigd zijn.”
Om de groei in Frankrijk ook tot een succes te maken, was een gedegen voorbereiding volgens Touw essentieel. Dat begint al bij het begrijpen van de andere cultuur. “Het is belangrijk dat een internationale organisatie leert omgaan met de verschillende culturen en gewoonten in de verschillende landen. We hebben gemerkt dat je tegemoet moet komen aan de klantbehoeften in de verschillende landen. Daarom hebben we de Franse markt grondig onderzocht voor we onze eerste winkel openden in 2009. Er is eerst een conceptwinkel geopend in Nederland, waar we Franse mensen voor hebben uitgenodigd die het concept hebben beoordeeld. De winkel werd ontworpen rond de verschillende aspecten van het dagelijks leven, zoals wonen, eten, koken en studeren. Kleding is minder belangrijk; dat kunnende Fransen zelf een stuk beter. In het begin lag onze focus teveel op inspiratie en design waardoor we bang waren een soort cadeauwinkel te worden. Daarom hebben we bewust functionele, dagelijkse artikelen toegevoegd. We zien dat veel Franse klanten nu een vast kooppatroon hebben, ze herkennen HEMA en gaan erheen voor hun dagelijkse benodigdheden.”
Met kleine aanpassingen kun je een Nederlands concept als de HEMA perfect in een land als Frankrijk uitrollen, aldus Touw. “Het populairste artikel is overigens de stroopwafel. Dat echte Nederlandse product slaat ook in andere landen erg aan.”
 
Gerelateerde artikelen