Rogier Smeets (Upfield) winnaar Young Captain Award 2018

Rogier Smeets (37) van Upfield (voormalig Unilever) is verkozen tot Young Captain 2018.

Foto: Rogier Smeets (r) van Upfield met Young Captain 2017, Ronald Doesburg (l) van Shell Chemicals Europe (foto: Anko Stoffels)

De Young Captain Award werd dit jaar voor de veertiende keer toegekend aan de meest getalenteerde zakelijke jonge leider binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Verschillende bekende gezichten uit de M&A & CFO Communities zijn betrokken bij het Young Captain Program, zoals Christiaan de Brauw (Allen & Overy), Maurits Duynstee (Deutsche Bank) en Frans van der Grint (vml. Hill+Knowlton). 

Rogier Smeets stond in de finale met twee andere managementtalenten: Cécile Cluitmans, Directeur Divisie Gebouwen bij Arcadis, en Mark Stoffels, General Manager & Vice President bij Philips Health Systems Latijns-Amerika. 

In aanwezigheid van 120 bestuurders en managers uit bedrijfsleven en overheid werd de award namens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat uitgereikt door Pieter Waasdorp, directeur Ondernemerschap.

Rogier Smeets (37) is in juli 2018 in dienst getreden van Upfield, dat de margarinetak van Unilever heeft overgenomen, met merken als Blue Band en Becel. Deze transactie vond plaats nadat Unilever Smeets als kandidaat voor de Young Captain Award had voorgedragen. 

Binnen Unilever bekleedde Smeets verschillende functies, waarin hij continu boven verwachting presteerde. Bij Upfield is Smeets momenteel als General Manager South West & Central Eastern Europe verantwoordelijk voor de P&L van de margarine business in deze regio. In deze functie maakt hij deel uit van het executive leadership team en geeft hij leiding aan 300 mensen.

Cees ‘t Hart, voorzitter van de jury, is ervan overtuigd dat Smeets een belangrijke bijdrage zal blijven leveren: “Op een energieke wijze stuurt Rogier zijn medewerkers in de verschillende landen en culturen aan, waarbij hij connecties maakt tussen de mensen met zijn onderbouwde verhaal en menselijk handelen. Met zijn ambitie om de voedingsmiddelenindustrie in beweging te zetten en plantaardige producten zichtbaarder te maken, maakt hij zich sterk voor gezonde voeding in een gezond klimaat. Rogier ziet het als een uitdaging om dit onder zijn leiderschap te organiseren, waarbij hij wil bouwen aan het vertrouwen van zijn business, van de mensen in zijn team en van zijn consumenten. Bij Rogier is het glas altijd halfvol, een belofte voor de toekomst.”

Als nieuwe Young Captain ontvangt Rogier Smeets een op maat gemaakt netwerk- en opleidingsprogramma om zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling in zijn weg naar de boardroom verder te ondersteunen. In de afgelopen dertien jaar is een groot aantal van de Young Captain Alumni ook daadwerkelijk toegetreden tot het bestuur van hun bedrijven.

Gerelateerde artikelen