RadioCorp ´lekker hapje´ voor overname
In een veelbesproken mediadeal zijn radiozenders 100%NL en Radio 10 samengekomen onder het dak van RadioCorp. Radio-ondernemer Herbert Visser sluit niet uit dat ook zij ten prooi vallen aan een koper. “Gezien onze marktpositie en kostenstructuur zijn wij best een lekker hapje. Het kan goed zijn dat er volgende week een grote uitgever opstaat die veel bladen heeft verkocht, geld over heeft en zich wil begeven op de radiomarkt. In dat geval zijn wij zijn zeker bereid te praten. Zeker als de geïnteresseerde partij een goed bedrag wil betalen waar ik zelf gelukkig van word.”
Radio 10 was eigendom van Talpa en de aandelen van 100% NL waren in eigendom van RadioCorp. Talpa is tevens eigenaar van Radio 538 en Slam!FM. Omdat een bedrijf volgens de wet recht heeft op maximaal twee FM-zender kon Radio 10 op FM worden gebracht. Nu heeft Talpa Radio 10 ondergebracht in RadioCorp in ruil voor een minderheidsaandeel in het bedrijf en kan het wel op FM worden uitgezonden.
“Wij doen er alles aan om met Radio 10 een groter marktaandeel pakken. De concurrentie slaapt niet en elke stap die je in de radiowereld zet wordt door de concurrentie gepareerd”, zegt Visser. Volgens de radio-ondernemer maakte 100% NL een mooie winst, maar werd er te weinig ondernomen. Hij zag dat de markt sterk aan het consolideren was. TMG is eigenaar van Skyradio en Radio Veronica, De Persgroep heeft Qmusic en Talpa heeft Slam!FM en Radio 538. “Wij moesten één zender erbij hebben om een vuist te maken en Radio 10 was ideaal. Alle distributiekanalen waren al geregeld, alleen de FM kanaal ontbrak nog.”
Na het sluiten van de deal in september is er geen tijd verloren gegaan. Er is hard gewerkt om zo snel mogelijk Radio 10 op de FM-frequentie te krijgen. De zender heeft tussen 2007 en 2010 een sluimerend bestaan geleden omdat het alleen werd uitgezonden via kabel en internet. Als onderdeel van RadioCorp kon er een FM-vergunning worden aangevraagd. “Toen wij de veiling wonnen voor de FM-frequenties hebben we wel een fles champagne opengetrokken, maar we zijn ook gelijk van start te gaan met een non stop uitzending van twee weken.” Ook na de eerste weken hield Visser de druk op de ketel. De komst van Radio 10 wordt pas echt gevierd als er concrete resultaten worden behaald. “Ik beloof bij deze dat als Radio 10 een marktaandeel haalt van 5% dat we een hapje gaan eten om het te vieren”, zegt Visser.
Visser verwacht met Radio 10 een groter aantal luisteraars te kunnen bereiken dan met de zender 100% NL. “100% NL heeft een vergunning waarbinnen het 70% van de zendtijd moet gebruiken voor Nederlandstalige muziek en 50% hiervan moet jonger dan één jaar. Radio 10 ligt niet vast aan zulke regels en mag uitzenden wat het wil. De verwachting is dat we 1,8 miljoen unieke luisteraars kunnen krijgen.” Vissers denkt ook op lange termijn te kunnen groeien, mede door online mogelijkheden optimaal te benutten. “Internet is een zegen voor radio. Het bereik van radioproducten is door de toevoeging van een online kanaal vele maken groter.”
Veiling
“Het idee voor de deal komt van Jan Willem Bruggeweerd, de vorige directeur van 538. Hij trok de logische conclusie om Radio 10 te leveren aan een partij die wel een radiozender in de ether mag brengen in ruil voor een minderheidsbelang. Daarmee heeft Talpa geen zeggenschap, maar kan het wel profiteren. In de zomer van 2012 heeft hij de directie van 100% NL benaderd.” Beide partijen hebben vervolgens een jaar aan de constructie van de deal gewerkt. Uiteindelijk zijn plannen in detail voorgelegd aan het Ministerie van Economische Zaken en het Commissariaat voor de Media. Het plan werd goedgekeurd en RadioCorp mocht meedoen aan de veiling voor vrijgegeven FM-frequenties. Deze veiling werd gewonnen. “Wij bleken enige bieder te zijn in de veiling, want de andere partijen zijn niet door de keuring gekomen. Daardoor hadden we achteraf minder kunnen bieden”, zegt Visser. RadioCorp heeft in totaal € 828.819,- betaald voor de frequenties.
De deal levert ook direct kostenbesparingen op. “De medewerkers van Radio 10 kunnen in ons kantoor intrekken en we hebben ook een aantal medewerkers in dienst die voor beide stations kunnen werken. Met onze nieuwe onderhandelingspositie kunnen we ook betere contracten sluiten met zenderexploitanten.”
Overname van Shell
RadioCorp kreeg bij de deal advies van een team Baker & McKenzie onder leiding van partner Kim Tan. Hij werkte onder andere samen met Jeroen Hoekstra en Marius Noordam. “Wij hebben nog net eerder gewerkt met het team van Baker & McKenzie, maar het beviel goed. Het werk werd zo grondig gedaan dat ik soms dacht dat we de oliemaatschappij Shell aan het overnemen waren”, zegt Visser. Talpa kreeg bij de deal advies van Maaike Janssen, destijds nog werkzaam bij De Breij Evers Boon.