Rabobank, Ahold en de M&A Awards

Rabobank en advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek zijn de lead advisors van Ahold bij de overname van winkels van Spar en Albert in Tsjechiƫ. Een team van Deloitte adviseert de Oostenrijkse verkopers. De overname was een lang en competitief proces. Zelfs tijdens de M&A Awards in de Beurs van Berlage is aan de deal gewerkt.
“Tijdens de M&A Awards in december had ik met M&A director Mayte Oosterveld van Ahold nog overleg over de overname”, zegt managing director Pieter Stor van Rabobank. “Toen waren wij al een eind op weg. Eind zomer 2013 heeft Ahold ons betrokken bij de deal via onze relatiemanager Sander Honingh. Het bedrijf had al contact met de Oostenrijkse eigenaren. Daarna volgde een relatief lang competitief verkoopproces met meerdere rondes. De hoogste prijs was hierin niet het enige criterium voor de verkopers. Zij stelden ook eisen aan de continuïteit van de onderneming en wilden de winkels niet als losse onderdelen verkopen.” 
Stor gaf leiding aan het team van de Rabobank. Hij werkte samen met onder anderen Ahold-CFO Jeff Car, chief corporate governance Lodewijk Heijmans van den Bergh, M&A director Mayte Oosterveld en het team van Klaas de Vries van de Brauw Blackstone Westbroek. “De samenwerking met Ahold en de overige adviseurs verliep heel goed. Mayte is een zeer competent M&A professional met een heel goed team en pakt een deal heel gestructureerd aan. Dit is heel belangrijk in een goed dealproces, zeker bij een cross-border deal waarbij ook rekening gehouden moet worden met cultuurverschillen tussen de onderhandelende partijen.” 
De Brauw Blackstone Westbroek staat bekend als de huisadvocaat van Ahold. Chief corporate governance Lodewijk Heijmans van den Bergh werkte voor zijn overstap naar Ahold jaren als partner bij De Brauw. Partner Klaas de Vries werkte bij de deal samen met Erik Stegerhoek, Angela van Breda, Rein Ferwerda en Davine Roessingh. Het team schakelde bij de overname met Tsjechische en Oostenrijkse advocatenkantoren Havel, Holásek & Partners en Binder Grosswang Rechtsanwalte.
 
Strategische overname 
Ahold CEO Dick Boer ziet in de overname van de winkels van SPAR in Tsjechië ‘een belangrijke strategische stap en markering van een enerverende nieuwe fase voor Ahold in Tsjechië.’ Ahold financiert de overname uit de aanwezige geldmiddelen. De deal is onderhevig aan de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. Ahold neemt 50 winkels over, bestaande uit 36 compact hypermarkten en 14 supermarkten. Ahold exploiteert op dit moment 284 winkels in Tsjechië onder de naam Albert. Met de overname van SPAR krijgt Ahold ruim 330 winkels in heel Tsjechië en wordt daarmee het grootste supermarktmerk in het land. In 2013 bedroeg de netto-omzet van SPAR in Tsjechië CZK 12 miljard. De overname sluit aan bij de strategie van Ahold om haar geografische bereik in de huidige en buurmarkten uit te breiden en om zich te concentreren op leidende marktposities. Ahold is al sinds 1991 actief in Tsjechië. 
Rudolf Staudinger, bestuurslid met verantwoordelijkheid voor de buitenlandse activiteiten van het in Oostenrijk gevestigde SPAR AG, licht verkoop toe: “Onze bedrijfsstrategie is gebaseerd op een bevredigende marktpositie in de landen waarin wij zaken doen. In Tsjechië is dat lastig gebleken en we hebben besloten ons te concentreren op andere markten zoals Italië, Hongarije, Slovenië en Kroatië. We trekken ons daarom terug uit Tsjechië en we zijn tevreden dat we een nieuw onderkomen voor ons bedrijf en onze medewerkers hebben gevonden.”
Gerelateerde artikelen