Princess weer in Nederlandse handen

Princess, fabrikant van huishoudelijke apparaten, komt na een aantal jaren onder de vlag van het Duitse WMF, weer in Nederlandse handen. Smartwares, bekend van het merk Tristar en eigendom van oa H2 Equity Partners, neemt voor 10,5 miljoen euro het voormalige bedrijf van Aad Ouborg over. Houthoff Buruma, Deloitte en Hill+Knowlton adviseren de koper, DLA Piper treedt op voor WMF.

WMF, dat in 2009 51% van de aandelen in het in Breda gevestigde Princess overnam en in 2010 de resterende 49%, heeft naar eigen zeggen nooit een succes kunnen maken van de overname en richt zich nu op zijn duurdere merken als Boehringer, Auerhahn en Hepp.

De nieuwe eigenaar, Smartwares Home Essentials, is met het merk Tristar al actief in het segment van Princess en wil met de combinatie een leidende Europese speler zijn in de zgn. ‘smart essentials’: betaalbare producten voor huishoudelijk gebruil. De gezamenlijke omzet is ca. 150 miljoen euro. 

Koper Smartwares Home Essentials is eigendom van een consortium van investeerders (H2 Equity Partners, NPM Capital en ABN AMRO Participaties in combinatie met het management. 

Smartwares krijgt in de deal advies van Deloitte, in een team van Arnoud Oltmans en Peter von Aesch vanuit Financial Advisory en Arthur Goedkoop vanuit Tax. Houthoff Buruma verzorgt het juridische advies, met Michiel Pannekoek als lead partner. Ingo Heijnen stond de koper bij namens Hill+Knowlton Strategies.

Verkoper WMF krijgt advies van DLA Piper, in een team van Casper Hamersma en Patrick Gremmels  

CEO Vincent Braams van Smartwares geeft in een reactie op de deal aan dat hij verheugd is een sterk merk als Princess aan de activiteiten toe te voegen. "Tristar en Princess zijn zeer complementair wat betreft de positionering van hun productaanbod en klantsegmenten en zullen bovendien ook profiteren van schaalvoordelen in de back office activiteiten. De Princess overname is volledig in lijn met de Smartwares strategie,een leidende positie te hebben in de aanhoudende consolidatie van de sector in consumer home products in Europa. Ook hebben we door deze overname de magische jaaromzet van € 500 miljoen bereikt, met een sterke balans en een goede winstgevendheid."

Gerelateerde artikelen