PPM Oost, Startgreen Capital en Holland Food Ventures maken dubbelklapper bij exit Ojah

PPM Oost, Startgreen Capital en Holland Food Ventures  hebben met de verkoop van de fabrikant van vleesvervangers Ojah aan Korys een dubbelklapper gemaakt: een financieel rendement van dubbele cijfers én een mooi maatschappelijk rendement. Voor investeerder PPM Oost een must bij iedere investering.

“Voor PPM Oost is de verkoop van haar belang in Ojah een mooi voorbeeld dat het realiseren van maatschappelijke doelstellingen en een aantrekkelijk financieel rendement hand-in-hand kunnen gaan”, zegt investeringsmanager Wilco Schoonderbeek van PPM Oost. Hij was betrokken bij de participatie in Ojah en verdere ontwikkeling van het bedrijf. Ojah verwerkt sojabonen tot vleesvervangers en verkoopt de producten aan partijen die de eindproducten onder hun eigen label verkopen, A-merken of huismerken. Afnemers zijn onder andere Albert Heijn, Marqt, Aldi, De Vegetarische Slager, Jumbo en Ekoplaza. 

Vraag naar plantaardige eiwitten neemt toe
“Maatschappelijke doelstellingen spelen altijd een belangrijke rol bij de keuze voor de bedrijven waarin we investeren”, aldus Schoonderbeek. “In het geval van Ojah was de maatschappelijke relevantie overduidelijk. De wereldbevolking en de welvaart groeit. Als gevolg daarvan zal de vraag naar vlees sterk toenemen en de verwachting is dat het aanbod de vraag niet zal kunnen evenaren. De vraag naar voedsel uit plantaardige eiwitten neemt dan ook fors toe.”

Ojah is in 2009 opgericht door Frank Giezen, Wouter Jansen en Jeroen Willemsen als een spin-off van innovatiebedrijf Top b.v en Wageningen UR. Met geld van PPM Oost, Startgreen Capital en Holland Food Ventures hebben de ondernemers het idee uit kunnen werken en konden ze in 2011 een eigen fabriek openen. In 2012 werd Ojah uitgeroepen tot Meest Innovatieve MKB-bedrijf van Nederland.

“Het ging niet zonder slag of stoot om marktaandeel te winnen. Supermarkten wisten in het begin niet zo goed wat ze moesten met de vleesvervangers en er was ook niet zo’n grote vraag”, zegt Schoonderbeek. Toch sloeg het concept aan en verdubbelde de omzet van het bedrijf ieder jaar. In 2016 boekte Ojah een omzet van circa vier miljoen euro. De investeringsmanagers van PPM Oost hebben de ondernemeners onder andere geholpen met het opzetten van een ervaren raad van commissarissen Jan van Rijsingen (ondernemer in voedingsmiddelen), Kristine Klaassen (ex-manager van fabrikant van vleesvervangers Tivall) en Eric Schut (voorheen FrieslandCampina, nu CEO van Struik Foods).

Verder groeien met de familie Colruyt
Om verdere groei mogelijk te maken is gezocht naar een nieuwe investeerder. Hiervoor is corporate-finance-adviseur Onno Sloterdijk van JBR op pad gestuurd. Hij kwam terug met Korys, de investeringsholding van de familie Colruyt. Frank Giezen: “We denken met Korys onze bestaande relaties met klanten en partners te versterken en nieuwe internationale partnerschappen op te zetten. De focus blijft liggen op onze ‘ingredient branding strategy’, co-creatie en verdere ontwikkeling van nieuwe plantaardige innovaties. Wij voorzien een verdere uitbreiding van onze huidige productiefaciliteit in Nederland om onze strategie uit te voeren.”

Bij de deal kreeg Korys juridisch advies van Jeroen Preller van NautaDutilh en verzorgde een team van BDO onder leiding van Sander Holster de transaction support. Ojah en de aandeelhouders kregen zoals gezegd advies van Onno Sloterdijk van JBR. Matthijs Ingen-Housz van het kantoor Ingen Housz voorzag de verkopende aandeelhouders van juridisch advies. 

Gerelateerde artikelen