Pitch Best Small Cap Deal 2020: Richa – MotorKledingCenter

De genomineerde deals maken dit jaar kans op de M&A Award voor Best Small Cap Deal 2020.

Bekijk alle pitches & stem direct

Name of the deal Richa acquires MotorKledingCenter
Date 7 May 2020    
Published value € 5 – 50 million
Buyer(s) Richa
Target MotorKledingCenter
Seller MotorKledingCenter shareholders

Involved firms and advisors 

Involved firms and advisors buy side:
BDO, Ambos Law

Involved firms and advisors target:
Marktlink Fusies & Overnames

Involved firms and advisors sell side:
Marktlink Fusies & Overnames (M&A Advisory and Legal Advisory Corporate M&A)

Pitch

Brief description deal / Deal outline
Verticale ketenintegratie door Belgisch motorkledingmerk RICHA met overname van grootste (online) motorkledingwinkel van de Benelux MotorKledingCenter – retaildeal in tijden van Lockdown.

Why should this deal win the Award for Best Small Cap Deal 2020?
Een strategische internationale overname van een snelgroeiend bedrijf in “nota bene” de retailsector; 
– Verticale ketenintegratie in een traditionele markt; – De deal closen gedurende de lockdown in tijden van corona (bij Koper waren alle winkels volledig dicht); 
– Diverse stresstests uitvoeren voor de banken, medewerkers met corona-angst motiveren, implicaties van overheidsmaatregelen doorrekenen; 
– Tussendoor nog een failliet bedrijf overnemen; 
– De bekende perikelen rondom opvolging binnen een familiebedrijf tussen vader en zoon; 
– Culturele verschillen tussen de “Hollanders” en de Belgen groeiden in goede harmonie en met klassiek ‘polderen’ naar elkaar toe; 
– Koper en Target waarderen in verband met inkoop door de Verkoper in Koper; waar vallen welke synergieën? 

Zomaar wat ingrediënten van de transactie tussen RICHA en MotorKledingCenter (MKC) welke in mei 2020 definitief is afgerond. Zomaar wat punten waar ondernemerschap, lef en creativiteit het verschil maakten om de deal te closen!

The process 
Gedurende het traject kwamen twee potentiële kopers steeds nadrukkelijker in beeld. De één was een vergelijkbare buitenlandse speler als MKC; in een ander land actief met vele tientallen vestigingen en PE-backed. De ander was een buitenlands familiebedrijf, een motorkledingmerk met de ambitie van onder meer verticale ketenintegratie. Na een spannende strijd werd aanvankelijk gekozen voor de vergelijkbare buitenlandse winkelformule. Uiteindelijk bleek de financiële huishouding van die partij dermate uitdagend dat de deal afketste. 

Onderwijl bleef de relatie tussen MKC en RICHA goed. Nadat bekend was dat de eerste deal was afgeketst, waagde RICHA een nieuwe poging en ditmaal met succes. 

Het venijn van het traject zat ‘m in de staart. Daar waar de twee (Belgische) banken zeer bereid waren om te financieren, raasde de eerste corona-golf over Europa. België ging volledig in lockdown en ook de Nederlandse retail kreeg te maken met strikte maatregelen. Daarbij lag de overnamemarkt in de retail al enige tijd onder een vergrootglas.

Een geluk bij een ongeluk was dat door de lockdown men meer tijd kreeg voor hobby’s, waaronder motorrijden, het weer goed was en MKC als één van de weinige online de enorme groei goed kon verwerken. Uit de diverse stresstests bleek dat het bedrijf geen staatssteun nodig had en haar verplichtingen ‘gewoon’ kon nakomen. 

Hoewel de situatie in België ernstiger was, was dit geen reden voor de Koper of de banken om de deal uit te stellen. De gezonde leverage, funding van Koper, herinvestering van Verkoper en creatieve toekomstige incentives waren geregeld. Op 7 mei passeerde de deal bij de notaris. 

Fast forward: present day 
Fast forward naar heden ten dage: na de eerste 6 maanden lijkt de overname succesvol. De combinatie is volop bezig met verdere professionaliteit. Er is onder meer een nieuwe CEO en CFO aangesteld voor integratietrajecten en verdere structurering van de groep. MKC heeft inmiddels nieuwe super stores geopend in Assen en Venlo. Een Brugge is overgenomen en verbouwd en een nieuwe store in Amsterdam opent binnenkort. Daarnaast zijn er concrete doelen om verder te groeien in de retail in de Benelux en de rest van Europa. En RICHA? Die heeft haar marktaandeel in Nederland met double digits zien stijgen.

About target 
MKC is met ruim 100 medewerkers, 8 superstores in Nederland en België, een grote online aanwezigheid en circa €15 miljoen omzet een vooraanstaande omnichannel speler in deze niche. De onderneming is de afgelopen jaren onder leiding van vader en zoon André en Mark Bos uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in de motor kledingbranche. In 2020 werden er onder andere nieuwe retail-locaties geopend in Utrecht, Assen en Venlo. Verdere uitbreiding in binnen- en buitenland zijn onderdeel van de uitgestippelde strategie van het bedrijf. 

About Buyer 
RICHA is een familiebedrijf en sinds 1952 op de markt. Als enige Belgische motorkledingmerk is RICHA begonnen met het maken van leren handschoenen en motorpakken. Motor- en scooterrijders kunnen van top tot teen hun outfit bij het merk halen. Vandaag de dag kunnen motorrijders in meer dan 40 landen de RICHA-producten kopen. RICHA behaalt een omzet van enkele tientallen miljoenen. Ook heeft het bedrijf in België twee retail verkooppunten onder de naam Joma. RICHA is sinds enkele jaren PE-backed om de groei te ondersteunen en versnellen en de organisatie verder te professionaliseren. 

Deal rationale:
Delen Rationale Seller 
De rationale van de deal ontstond eind 2018. Vader André naderde de 60 en wilde zijn deel van de waarde veiligstellen. Zoon Mark, eind twintig, had juist de ambitie om versneld door te groeien en wilde volop investeren in het bedrijf. Enkele jaren geleden scheerde het bedrijf langs de afgrond. Mede met een uitgekiende online strategie kwam MKC er bovenop en werd het bedrijf winstgevend en snelgroeiend. Mark kon en wilde de volgende fase niet alleen ingaan en zocht daarvoor een ambitieuze, strategische en kapitaalkrachtige partner. 

Delen Rationale Buyer 
Als groep kunnen veel synergieën worden behaald, kan de markt in Nederland verticaal bediend worden en kan men we nog sneller reageren op nieuwe marktevoluties en trends. In België was er daarbij een horizontale synergie met de Joma-winkels van RICHA. De participatie in MKC is verder voor RICHA een uitstekende kans om de naamsbekendheid van RICHA in de Nederlandse markt een sterke boost te geven. Omgekeerd kan de (online) retail kennis van MKC RICHA versneld verder brengen en kan de formule in de Benelux en DACH-region worden uitgerold. 

What is the impact of this deal for the company?
Met deze deal kan vader André Bos een stap terug doen. Zoon Mark heeft de ambitieuze internationale partij gevonden die hem en MKC een unieke kans geven voor versnelde ontwikkeling en groei. Op (middel)lange termijn betekent de overname door RICHA voor de medewerkers van MKC een geweldige kans om met een winnende omnichannel formule de Europese uitrol mee te maken. Hoewel MKC de corona lockdown glansrijk is doorgekomen en er in die tijd juist nieuwe superstores zijn geopend, is het voor de korte termijn erg prettig een financieel gezonde partij aan boord te halen in een onzekere tijd. 

What is the impact of this deal for the direct stakeholders?
Op (middel)lange termijn betekent de overname door RICHA voor de medewerkers van MKC een geweldige kans om met een winnende omnichannel formule de Europese uitrol mee te maken. Hoewel MKC de corona lockdown glansrijk is doorgekomen en er in die tijd juist nieuwe superstores zijn geopend, is het voor de korte termijn erg prettig een financieel gezonde partij aan boord te halen in een onzekere tijd.

What is the impact of this deal on society?
Zalando bewees het onmogelijke door het shoppen van schoenen van offline naar online te halen. MKC bewijst al meerdere jaren dat dit ook mogelijk is voor motorkleding. Dit is extra uitdagend, omdat het gaat om dure goederen die perfect moeten zitten, uiteraard voor de looks, maar ook zeker voor de veiligheid. Personificatie en de juiste online advisering is daarom extreem belangrijk. Ook is nichespeler MKC een uitstekend voorbeeld van de goede combinatie in clicks & bricks, waarbij het bij wijze van spreken de Coolblue van motorliefhebbers is. Met blogs, evenementen en een state-of-the-art webshop is MKC daarin geslaagd. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een community van motorliefhebbers van bijna honderdduizend man groot in Nederland. De combinatie met RICHA geeft MKC de mogelijkheid om hun unieke kennis ook toegankelijk te maken in landen zoals België, Oostenrijk en op termijn Frankrijk en Duitsland. Op dit moment is er qua online presence geen vergelijkbare speler in Europa die het niveau van MKC haalt voor de motorkleding. De ambitie van MKC is dan ook om uit te groeien tot de Europese tegenhanger van het Amerikaanse RevZilla. 

What was most complex about this deal?
Een strategische internationale overname van een snelgroeiend bedrijf in “nota bene” de retailsector; 
– Verticale ketenintegratie in een traditionele markt; 
– De deal closen gedurende de lockdown in tijden van corona (bij Koper waren alle winkels volledig dicht); 
– Diverse stresstests uitvoeren voor de banken, medewerkers met corona-angst motiveren, implicaties van overheidsmaatregelen doorrekenen; 
– Tussendoor nog een failliet bedrijf overnemen; 
– De bekende perikelen rondom opvolging binnen een familiebedrijf tussen vader en zoon; 
– Culturele verschillen tussen de “Hollanders” en de Belgen groeiden in goede harmonie en met klassiek ‘polderen’ naar elkaar toe; 
 

Bekijk alle pitches & stem direct

Gerelateerde artikelen