Pitch Best Small Cap 2019: NewPort Capital –  EDM Media Group (EDM)

De genomineerde deals maken dit jaar kans op de M&A Award voor Best Small Cap Deal 2019. Deze pitch is ingezonden door Dennis Hofmans van NewPort Capital.

Bekijk alle pitches & stem direct

Date deal closed
13 augustus 2019

Published value
Ondernemingswaarde niet bekend gemaakt maar zit in de range van EUR5 tot EUR50m.

Buyer
Acquisitie vehicle The Data Agency Holding B.V. met aandeelhouders NewPort Buyout Fund I Coöperatief U.A., Equitum Direct BV (vehicle van Gert-Jan Evers), R. Langendoen Beheer BV (vehicle van Ronald Langendoen), De Koepies Holding BV (vehicle van Frank de Beun) en STAK The Data Agency (vehicle managementteam leden)

Target
EDM Media Group BV

Seller
Equitum Direct BV, R. Langendoen Beheer BV en De Koepies Holding

Involved firms and advisors sell side
Sell side: Capitalmind (Ron Belt, Pim Mulder en Esteban Barnhardt) voor M&A, Wilnis House Advocatuur (Ton van Tielraden) voor Legal

Involved firms and advisors target
X

Involved firms and advisors buy side
Buy side: Alvarez & Marsal (Casper de Bruyn, Merlijn Kooiman) voor Financial, DLA Piper (Daphne Bens, Sander Wiggers, Walter Borchert, Jolien Quist, Emiel Scheffe, Richard van Schaik, Jasper de Bok, Aad Oomen en Jasper Adrichem) voor Legal, JSA Tax (Olaf Kroon, Ronald van de Merwe, Ronald Braxhoofden) voor Tax, Deloitte (Karel Knoll, Jeroen Verstappen, Tim van Hoff en Ike de Waard) voor Debt Advisory

Brief description deal / Deal outline
EDM is een leidende speler op het gebied van dataoplossingen in de Benelux, werkt heeft circa 500 actieve klanten en werkt voor grote B2C klanten als Moneyou, Vodafone-Ziggo, Renault, Nationale Postcode Loterij en Nationale Nederlanden en vergroot het rendement op (klant)data met intelligente en pragmatische oplossingen op het gebied van datakwaliteit, klantinzicht en doelgroepbereik. Door gebruik te maken van geavanceerde technologie, consumenteninformatie en data analytics wordt data ontsloten, geanalyseerd en toegepast. Human Inference is een sterke speler op het gebied van datakwaliteit software en richt zich op datakwaliteit, risk & compliance en een centraal klantbeeld. EDM en Human Inference bedienen vergelijkbare klanten waardoor de lock-in bij klanten nog meer wordt versterkt en veel cross-sell opportunities ontstaan.   Rob van der Laan, Managing Partner van NewPort, geeft aan zeer verheugd te zijn met de investering in EDM: “EDM heeft in haar bijna 25-jarige bestaan een onmisbare positie voor zichzelf gecreëerd op het gebied van geavanceerde dataoplossingen voor bedrijven en beschikt over een enorme expertise op het gebied van data, technology, science en relevante privacy wet- en regelgeving. EDM wordt geleid door een zeer betrokken en professioneel managementteam en samen zien wij veel groeikansen in zowel binnen- als buitenland. Gedurende de afgelopen maanden heeft EDM de datakwaliteit softwareonderneming Human Inference overgenomen, wat laat zien dat de ambitie hoog is en we meteen doorpakken. Van de 14 hoofdfondsen in de AEX die zich direct richten op consumenten zijn er 12 klant bij EDM, dat zegt wel iets over de unieke marktpositie van EDM. Deze unieke marktpositie biedt veel groeikansen, het vertrouwen van de klanten is er immers al! Zowel autonome als acquisitieve groei staan hoog op de agenda”.  Bedrijven worstelen in steeds hogere mate met grotere hoeveelheden te verwerken data. Het lastige met data is dat het versnipperd is binnen organisaties en dat het snel veroudert. EDM kan voor haar klanten deze data als puzzelstukjes aan elkaar leggen, verrijken, up-to-date houden en een 360o klantbeeld vormen. Uiteindelijk wordt door een relevante dialoog de relatie met de klant verbeterd en de loyaliteit hoger. Frank de Beun, CEO van EDM licht toe: “Bedrijven die het gaan winnen zijn de bedrijven die een data gedreven strategie volgen. De consument wil graag dat zijn privacy wordt gerespecteerd, maar staat tegelijkertijd open voor een gerichte propositie van ondernemingen die men vertrouwt. Dit inzicht levert EDM, waarmee het rendement voor onze klanten op de data wordt vergroot”.  Volgens Ronald Langendoen, Chief Innovation Officer (CINO) van The Data Agency Holding zal de samenwerking met NewPort een extra boost geven aan de ingeslagen strategische weg om hét leidende datatechnologie bedrijf te worden in de Benelux. “Op alle aspecten van customer datamanagement de logische keuze voor onze klanten zijn, blijven of worden. Dat is waar we aan werken”, zegt Langendoen.

Deal rationale
Het fundament van deze deal is gelegd tijdens meerdere gesprekken tussen NewPort en de aandeelhouders van EDM. In deze gesprekken is een basis van vertrouwen opgebouwd. De verkopers waren opzoek naar een financiële partner die kan helpen met het uitrollen van hun groeistrategie, waaronder buy & build. Verkopers kozen ervoor om na deze gesprekken een select aantal kopers in de markt te toetsen door Capitalmind in te huren als M&A-adviseur. Uiteindelijk hebben de verkopers voor NewPort gekozen op basis van vertrouwen, het vertrouwen in EDM’s strategische plan en de ondersteuning die NewPort’s team en ondernemende achterban kan bieden bij uitrol hiervan. De overname van Human Inference was hierbij meteen een goede test; deze overname is afgerond tijdens het proces met NewPort. EDM en NewPort hebben een analyse gemaakt van NewPort’s netwerk en de eerste kennismakingsgesprekken zijn gepland.

What is the impact of this deal for the company?
Oprichter en grootaandeelhouder Gert-Jan Evers zal in de RvC plaatsnemen en op strategisch gebied gaan adviseren. Ronald Langendoen en Frank de Beun zaten al in het management en blijven hier ook. Key personeel heeft een aandelenbelang verworven in de onderneming waardoor hun commitment nog sterker is geworden. De komende jaren zal de groep in een versnelling worden gebracht en hier zal NewPort de onderneming en alle betrokkenen bij ondersteunen.

What is the impact of this deal for the direct stakeholders?
De organisatie zal worden klaargemaakt voor de groeistrategie door te investeren in systemen en mensen. Op korte termijn zullen er geen grote veranderingen plaatsvinden. Klanten zullen door de actieve buy&build strategie en investering in datatechnologie een uitgebreider diensten- en productenaanbod ontvangen. Er zal ook actief worden samengewerkt met de brancheorganisatie om de data-sector te versterken en nog meer te professionaliseren. Het algemene publiek zal baad hebben bij de groei van een partij als EDM, omdat EDM de wet- en regelgeving respecteert en zorgvuldig met klantdata omgaat.

What is the impact of this deal on society?
EDM is actief op het gebied van data en ziet data niet als het nieuwe olie maar als een nieuw en belangrijk duurzaam business model. EDM bedient grote organisaties met veel klantendata en is zich meer dan bewust van de verantwoorldelijkheid hiervan. De komende jaren wil EDM deze leidende positie van duurzaam omgaan met de data van klanten verstevigen door de privacy van klanten en consumenten te waarborgen.

Why does this deal deserve a nomination?
"De aandeelhouders van EDM waren op zoek naar een partner die de een versnelling kon geven aan de ingeslagen strategische route. Eén van de strategische pilaren is buy & build waar EDM actief mee bezig is.   Gedurende het proces kwam de kans voorbij om datakwaliteitssoftware onderneming Human Inference over te nemen. Human Inference is in 2012 door de Franse corporate Neopost overgenomen als groeibriljant in de Nederlandse softwaremarkt. Door de onnodig complexe internationale corporate structuur liep de groei terug en kreeg het een achterstand op IT-investeringen. EDM zag hier forse synergievoordelen en de kans om van deze partij weer een leidende speler te maken op het gebied van datakwaliteitssoftware. Het parallel laten draaien van deze overname naast de hoofdovername van EDM was op meerdere punten complex:  

  1. Verkopers werden door twee processen geleefd en moesten ook nog hun eigen business runnen.  
  2. Banken vonden de combinatie met Human Inference complex omdat het onder Neopost sterk verlieslatend was. Echter, na de carve-out en synergieën onder EDM gaat het een mooie positieve EBITDA-bijdrage genereren. Uiteindelijk wist het team van ING hier doorheen te kijken en hebben ze de financiering verstrekt. 
  3. NewPort moest, gezamenlijk met haar adviseurs, op een ondernemende en pragmatische manier naar twee bedrijven kijken en meedenken met de verkopers.    

Wij zijn trots en blij op het resultaat waarmee alle partijen met een goed gevoel de nieuwe levensfase van de onderneming in gaan en de lange termijn continuïteit in een ondernemende setting is gewaarborgd. Oprichter Gert-Jan Evers blijft als aandeelhouder en lid van de RvC betrokken bij de onderneming. CEO Frank de Beun en CINO Ronald Langendoen vergroten hun belang, wat eveneens vertrouwen uitstraalt naar personeel, klanten en leveranciers. Tevens hebben key personeelsleden hun vertrouwen uitgesproken in de deal en de toekomst doordat zij een wezenlijke investering in een aandelenbelang hebben gedaan."

Bekijk alle pitches & stem direct

Gerelateerde artikelen