Pieter Roeloffs: “Precies weten wat je wilt”
"De markt waarin wij actief zijn is zo dynamisch; de strategie dient daar constant op vooruit te lopen", aldus Pieter Roeloffs, verantwoordelijk voor M&A binnen Wolters Kluwer, het informatie-concern voor professionals.
“Er is steeds meer complexe informatie beschikbaar in de wereld, iedereen is ‘connected’, waarbij de noodzaak om efficiënter te werken voor de professionals die wij bedienen almaar toeneemt. De vertaalslag van print naar online door productontwikkeling, divestments, en overnames is inmiddels goeddeels achter de rug: driekwart van de omzet komt nu van elektronische producten. Nu draait het om de transformatie van enkel informatie geven, waarin de gebruiker zelf moet zoeken, naar het verstrekken van antwoorden op vragen van gebruikers via intelligente tools en systemen. Binnen de strategie van Wolters Kluwer speelt M&A daar een belangrijke rol in.”
Roeloffs: “Veel van de recente overnames zijn daarom gelieerd aan het efficiënter inrichten van werkprocessen. In Nederland kochten we Twinfield; een online accounting tool die anticipeert op de hoge accountantstarieven voor afnemers en accountants in staat stelt efficiënter en in nauwere samenwerking met hun klanten te werken. Legal Intelligence is een andere recente overname die goed in onze strategie past: het biedt juristen en advocaten een zoekplatform met alle mogelijke juridische bronnen. De overname van financieel dienstverlener FinArch tenslotte, was een mooie en typische Wolters Kluwer deal. Zij zijn heel sterk in de combinatie tussen content en technologie, hetgeen de core competence van Wolters Kluwer is.”
Wolters Kluwer is druk met overnames; gemiddeld wordt er elk jaar wel tussen de 200 en 300 miljoen euro uitgegeven. Roeloffs benadrukt echter wel dat M&A geen doel op zich is. “Er is geen standaard budget voor M&A, maar het is naast productontwikkeling van oudsher wel een belangrijk middel om de strategie te verwezenlijken. De discipline is hoog en de rapportages over elke overname heel transparant. Ik ben er trots op dat de financiële targets van onze acquisities structureel worden gehaald. Succes in M&A is natuurlijk ook iets dat je als bedrijf leert en Wolters Kluwer is er inmiddels heel bedreven in. We weten precies wat we willen en zijn zeer bekwaam in de integratie van onze targets in de business. Natuurlijk horen divestments ook bij de strategie: zo verkochten we Adformatie, een heel mooi bedrijf maar gericht op marketingprofessionals en dat is niet onze core doelgroep.”
Dealervaring is iets waarover ook private equity investeerders in hoge mate beschikken. Komt Roeloffs ze veel tegen in processen? “Private equity zie ik regelmatig, omdat onze sector zich kenmerkt door goed voorspelbare cashflows en stabiele winstmarges. Toch kunnen zij vaak minder synergievoordelen behalen. Bovendien liggen de financieringsniveaus lager dan een aantal jaren geleden en dat gaat ten koste van de prijsniveaus. Buiten dat gaan wij in dealprocessen altijd uit van onze eigen kracht en de handelingskracht van ons M&A-team, dat ik overigens erg graag zou uitbreiden met meer mankracht. Niets is zeker, maar dat we bij Wolters Kluwer op korte termijn weer deals zullen gaan zien licht wel in de lijn der verwachting.