Philips wil groeien door overnames

Philips kijkt naar overnames die het bedrijf verder kunnen helpen op het vlak van medische apparatuur. Dat zegt topman Frans van Houten.

Frans van Houten geeft voorts in een interview met persbureau Bloomberg aan dat het wereldwijde handelsconflict tientallen miljoenen euro’s van de winst afsnoept.

"We zien veel voordelen in een naadloze integratie tussen de apparaten en de visualisatie waar de dokters naar kijken", stelt CEO Van Houten. "Ik kan me daarom voorstellen dat we kijken naar verdere uitbreiding van ons apparatenportfolio."

De CFO van Philips, Abhijit Bhattacharya, zegt in een interview in het laatste nummer van CFO magazine dat een van de belangrijkste doelstellingen van het concern voor de komende jaren is om 4 tot 6 procent omzetgroei te realiseren. “Die groei maakt uiteindelijk of een bedrijf ‘groots’ wordt”, aldus de man die vorige week nog werd onderscheiden met de CFO Award 2019. “Wat we door de hele transformatie heen hebben gedaan, is dat we grote happen uit de kosten hebben genomen om efficiënter te worden, maar die terug hebben geïnvesteerd om de groei aan te jagen.”

En, vervolgt Bhattacharya: “Dat brengt ons hopelijk naar een duurzame verbetering, want je zult nooit groots worden door te krimpen. We zijn hier niet voor de korte termijn, we willen Philips fit maken voor de volgende 150 jaar.”

Lees meer: Abhijit Bhattacharya ontvangt CFO Award 2019

Philips is al lang geen gloeilampenbedrijf meer. Hoewel het concern nog een consumententak heeft die tandenborstels en scheerapparaten maakt, komt de nadruk steeds meer te liggen op hoogwaardige apparaten voor de medische wereld.

CEO Van Houten stelt dat handelsbeslommeringen het bedrijf dit jaar 45 miljoen euro aan winst kosten, maar dat zal niet leiden tot problemen met de levering aan langdurige partners in de zorg. "We zullen handelsperikelen niet in de weg laten komen van onze beloftes aan klanten."

Zijn financieel directeur, Abhijit Bhattacharya vertelt in CFO magazine dat Philips werkt met product-marktcombinaties. Dat is de wijze van aansturing. “We hebben een duidelijk model voor waardecreatie, dat wordt begrepen in het gehele bedrijf. Bijvoorbeeld, als je een product-marktcombinatie hebt die niet goed draait. Aandachtspunt is dan om de business winstgevend te maken door het beheersen van de kosten en de marges omhoog te krijgen. Heb je daarentegen een snel groeiende business, bijvoorbeeld scheerapparaten in Centraal- en Oost-Europa, dan is het hun taak om verder te gaan op dat groeipad, omdat hun groei in een business met hoge marges waarde zal creëren.”

 

 

Gerelateerde artikelen