Philip Whitchelo: M&A in Azië en Europa gaat sterk groeien

“Wij bieden klanten de mogelijkheid om vertrouwelijke informatie veilig te delen, ondersteuning voor project management en een platform voor samenwerking”, zegt Philip Whitchelo van Intralinks, Gold Partner van de M&A Community. De voormalig M&A bankier is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkelingen en sales van het Amerikaanse softwarebedrijf gericht op de M&A markt en geeft onder andere leiding aan het Amsterdamse salesteam van 20 man.
“Veel bedrijven kiezen ervoor om alleen virtuele datarooms aan te bieden en investeren niet in andere diensten. Wij willen groeien en onze klanten over het hele M&A traject kunnen bedienen.” Het bedrijf was één van de eerste aanbieders van virtuele datarooms en richt zich nu ook op het voor en natraject van de deal. In het voortraject brengt het bedrijf vraag en aanbod samen. Klanten van Intralinks maken gebruik van een wereldwijd sociaal netwerk waarin verkopers bedrijven aan bieden en kopers hun mandaten delen. De database wordt gebruikt door private equity bedrijven, corporates, banken en family offices.  “Er zijn al meer dan 5000 deals uit het netwerk voortgekomen, waaronder honderden IPO’s.” Voor het natraject van deals biedt het bedrijf software voor project management. De software wordt gebruikt tijdens post merger integration-processen.
Whitchelo benadrukt dat de database van vraag en aanbod niet concurreert met het werk van corporate finance adviseurs. “Het is een aanvullende tool waarmee overnameadviseurs beter in staat zijn om hun klanten optimaal te bedienen. Het werk van een corporate finance adviseur kan  je niet laten doen door software. Hun kennis gaat verder dan een goed netwerk waar ze bedrijven in samenknopen. 
Om de hele M&A keten te kunnen bedienen blijft het beursgenoteerde bedrijf investeren in nieuwe technologie. Dit heeft geleid tot overnames van de bedrijven als MergerID, DealNexus en docTrackr. De overnames in nieuwe technogie worden met name gefinancierd vanuit de cashflow van het bedrijf. “We hebben een goede cashflow  waardoor wij niet afhankelijk zijn van leningen om te kunnen investeren in nieuwe technologie.” Goede technologie is de lifeline van het bedrijf. “18 tot 20 procent van onze omzet wordt geïnvesteerd in nieuwe technologie.”
De toepassingen van Intralinks hebben veel praktische voordelen voor klanten. “Een bedrijf kan 6 tot 8 weken tijdwinst boeken bij de executie van een deal en enorme besparingen maken op de opportunitykosten”, zegt Whitchelo. Mede dankzij deze voordelen verwacht hij nog veel groei voor Intralinks. “We gaan binnenkort enkele mooie producten aankondigen waarmee we verder kunnen groeien. Daarnaast verwacht ik dat wij in Azië en Europa sterk gaan groeien”. Momenteel komt 58 procent van de omzet uit de Verenigde Staten, maar mede door de ontwikkelingen van de M&A markt verwacht Whitchelo dat die verhouding gaat verschuiven.  “Wij kunnen in onze M&A database zes maanden van tevoren zien wat er met de M&A markten gaat gebeuren. Op basis daarvan verwachten wij dat de markt met 10 procent gaat groeien en met namen in Europa en Azië.”
Het bedrijf heeft een wereldwijd netwerk. In Amsterdam heeft Intralinks een kantoor met een salesteam van twintig medewerkers. Zij bedienen bedrijven, adviseurs en zakenbanken in Nederland, België en Luxemburg.  
Voor Whitchelo bij intralinks verantwoordelijk werd voor de Europese activiteiten werkte hij als M&A adviseur in Londen bij onder andere Deloitte, Natwest Markets en Dresdner Kleinwort Wasserstein. Buiten zijn drukke werkzaamheden investeert hij zijn tijd voor al zijn twee kinderen en voetbal. Hij is een trots fan van Arsenal. Vooral na de winst van de FA Cup in 2014. 
Gerelateerde artikelen