Paul Best: Een goede investering begint met een goed managementteam
“Een goede investering begint met het vinden van een groeionderneming die actief is in een aantrekkelijke markt en die wordt geleid door een kwalitatief hoogwaardig managementteam. Vervolgens creëren wij waarde door onze middelen en ons kapitaal beschikbaar te stellen om daarmee te helpen bij de verdere groei van de onderneming,” aldus Paul Best, algemeen directeur van Warburg Pincus, een internationale participatiemaatschappij die gericht is op het investeren in groei.
In Nederland is de firma bekend vanwege zijn investeringen in Ziggo, de aanbieder van telefonie, televisie en internetdiensten. In maart 2012 werd dat bedrijf met succes gelanceerd op de Amsterdamse effectenbeurs. Wij vroegen Paul Best hoe Warburg Pincus kan bijdragen aan groei, hoe ondernemingen hun voordeel kunnen doen met een investering van Warburg Pincus en wat zij hebben gedaan met de middelen die in Ziggo zijn geïnvesteerd.
Hoe helpt Warburg Pincus ondernemingen verder te groeien?
“Op het moment van investeren hebben wij een duidelijke investeringsopvatting. Wij kiezen ondernemingen uit met duidelijke groeimogelijkheden en met een managementteam waarmee wij kunnen samenwerken om een overeengekomen bedrijfsplan tot uitvoering te brengen. Ons doel is om goede ondernemers te steunen bij de verwezenlijking van hun groeipotentieel. Al passen wij onze methoden altijd aan de specifieke investering aan, toch geldt in het algemeen dat wij gebruikmaken van een aantal verschillende methoden om ondernemingen te helpen bij het realiseren van hun groei. De beleggingsdeskundigen van Warburg Pincus bieden enerzijds een solide bijdrage aan de bedrijfsstrategie en -plannen, maar zullen anderzijds ook kritische vragen stellen. Zij nemen zitting in de Raad van Commissarissen van de onderneming om betrokken te worden bij de belangrijkste activiteiten van de onderneming en het managementteam. Vanwege onze sectorgerichte benadering weten onze deskundigen veel over de aard van de bedrijfsactiviteiten en de markt. Ook kunnen zij de goede praktijkvoorbeelden van overige portefeuilles uit het heden en het verleden delen en helpen hoogwaardig bestuurlijk en niet-bestuurlijk talent aan te trekken.
“Behalve de ervaring van onze deskundigen biedt onze firma ook groeikapitaal en ondersteunende diensten voor het geven van advies op het gebied van IT, communicatie en de kapitaalmarkten. Deze zijn voor alle bedrijven in onze portefeuille gratis beschikbaar. Tot slot, maar daarom zeker niet minder belangrijk, maken wij gebruik van ons mondiale bereik en onze “één firma” bedrijfscultuur die samenwerking tussen collega’s stimuleert. Zo ondersteunen wij bedrijven met mensen op de grond in onder andere China, India, de Verenigde Staten of Brazilië wanneer zij nadenken over internationale uitbreidingsmogelijkheden.”
Die investeringstheorie klinkt prachtig, maar hoe gaat het in de praktijk in zijn werk?
“Laten wij Ziggo als voorbeeld nemen. We hebben daar nauw samengewerkt met het managementteam om de onderneming op een aantal vlakken te vormen. Daarbij ging het om een door ons en het management team vormgegeven plan om een nieuwe nationale marktleider te creëren aan de hand van een driedubbele fusie van Multikabel, Casema en @Home. Onze integratiedoelstelling voor na de fusie bestond erin deze drie ondernemingen samen te voegen om uit het beste van alle drie een nog betere onderneming te laten ontstaan. Wij hebben een enkele bedrijfscultuur bevorderd en gewerkt aan de samenstelling van het juiste managementteam, waarbij van de drie bedrijven de beste mensen werden geselecteerd om de bestuursposities op te vullen in de nieuwe gefuseerde onderneming. Als bepaalde vaardigheden niet aanwezig waren, zochten we die buiten het bedrijf. Zo hebben wij Andrew Sukawaty, met uitgebreide ervaring in de kabel en telecom sectoren, en bekende met de aandelenmarkt, aangesteld als voorzitter van de Raad van Commissarissen.”
Wat is er gedaan met het kapitaal dat in Ziggo is geïnvesteerd?
“Wij hebben geïnvesteerd in de lange termijn, met een bedrag van meer dan 1 miljard euro om het netwerk te verbeteren en om producten te vernieuwen of op te waarderen. Zo is er een nieuwe vorm van digitale tv, hogesnelheidsbreedband en een gebundeld productaanbod voor de klant geïntroduceerd. Ook hebben wij de overgang van televisiediensten van analoog naar digitaal versneld, waarbij een zeer winstgevend, maar wel verouderd product opgeofferd werd ten gunste van een kwalitatief superieur product, dat beter past bij de producten van de toekomst. Hierbij hebben onze interne IT deskundigen ook advies gegeven over de technologische strategie, met name het moderniseren van de systemen en samenbrengen van de netwerken van drie afzonderlijke bedrijven. Onze IT-adviesgroep adviseert de onderneming nog altijd over grote IT-investeringsprogramma’s.”
Waar haalt Warburg Pincus haar winst uit?
“Het uiteindelijke doel is om de waarde van de investeringen te vergroten door in samenwerking met de managementteams te werken aan groei van de bedrijfswinst. Wij proberen waarde te creëren door de onderneming uit te bouwen en te laten groeien, hetgeen vaak een langere investeringsperiode met zich meebrengt, gemiddeld tussen 5 à 7 jaar maar soms langer. Ook passen we onze investering aan de specifieke situatie aan, door een flexibele investeringsbenadering. Omvang kunnen we doorgaans variëren van 50 miljoen tot 500 miljoen dollar en wij verwerven zowel minderheids- als meerderheidsbelangen in zowel private als publieke ondernemingen. Om geld te verdienen, gaat het ons niet om financial engineering en we zijn niet afhankelijk van het gebruik van vreemd vermogen (veel van onze investeringen zijn puur met aandelen gefinancierd) of een stijgende kapitaalsmarkt, het gaat ons om de groei van de onderneming.”
Paul Best
Paul Best (algemeen directeur) trad in 2002 in dienst bij Warburg Pincus. Hij richt zich specifiek op investeringen in de Europese consumentensector. Daarnaast is Paul verantwoordelijk voor de Nederlandse markt. Op het moment is hij directeur bij Ziggo en Poundland.
Dit artikel verscheen eerder in de Bijlage Fusies en Overnames bij het Financieële Dagblad.