Pakketkluizenbedrijf InPost haalt met beursdebuut 2,8 miljard op

De Poolse aanbieder van pakketkluisjes InPost haalt met zijn komst naar de Amsterdamse beurs 2,8 miljard euro op. De aandelen van het bedrijf worden voor 16 euro per stuk in de markt gezet.

De uitgifteprijs is aan de hoge kant van eerdere schattingen die het bedrijf gaf. InPost als geheel krijgt met de prijs een waarde van 8 miljard euro toegedicht, melde het bedrijf dat woensdag zijn debuut maakt op Beursplein 5.

Clifford Chance adviseerde hierbij een groep van banken (waaronder Citigroup, Goldman Sachs, JP Morgan, ABN AMro, barclays, BNP Paribas, Jefferies, DMBH, ING en Pekao) over de aanbieding en notering op Euronext Amsterdam van de aandelen van InPost. Een grensoverschreidend team adviseerde bij de deal, onder leiding van de in Parijs gevestigde US Capital Markets Partner Alex Bafi, in Parijs ondersteund door US Counsel Olivier Plessis, met partner Simon Thomas in Londen en Senior Counsel Han Teerink in Amsterdam, evenals met ondersteuning door de kantoren van Clifford Chance in Luxemburg en Warschau.

InPost geeft geen nieuwe aandelen uit, maar bestaande investeerders plaatsen hun stukken. In totaal worden daardoor 175 miljoen aandelen verhandelbaar en verzilveren de investeerders hun belang. De opbrengst van de beursgang kan nog hoger uitvallen als er grote vraag is naar de effecten, want dan is er een optie om ruim 26 miljoen aandelen extra aan te bieden. Daarmee zou nog eens 400 miljoen euro worden opgehaald.

InPost heeft in Polen een heel netwerk van zogeheten Automated Parcel Machines (APM's). Dat zijn een soort kluizen waar pakketjes afgeleverd kunnen worden, die mensen vervolgens kunnen ophalen. Die kluisjes staan veelal bij supermarkten, tankstations, ov-punten en parkeerplaatsen. Ook levert de onderneming andere bezorgdiensten aan webwinkels. Buiten Polen is InPost al actief in het Verenigd Koninkrijk en Italië met APM's.

Met de beursgang wil InPost nieuwe investeerders aantrekken voor verdere internationale groei. Het bedrijf heeft het tij mee. Wegens de coronacrisis zijn veel fysieke winkels gesloten en consumenten aan hun huis gebonden, waardoor onlinewinkelen een hoge vlucht heeft genomen. Het bedrijf zei eerder nog geen plannen te hebben om ook in Nederland actief te worden.

 

Gerelateerde artikelen