Overnames kosten Delivery Hero bijna miljard verlies

De uitgaven aan overnames en andere uitbreidingsplannen jagen de rode cijfers op bij maaltijdbezorger Delivery Hero. In de eerste helft van het jaar leed het bedrijf bijna een miljard euro verlies (918 miljoen), ruim twee keer zo groot als in de eerste helft van vorig jaar (448 miljoen).

Dat meldt Delivery Hero zelf. Naast overnames en uitbreiding was het bedrijf ook meer geld kwijt aan IT. Tegenover het verlies stond wel een omzet die ruimschoots verdubbelde tot bijna 2,5 miljard euro.

De laatste tijd is de markt voor maaltijdbezorgers flink in beweging. Er is groei, mede onder invloed van de lockdowns. Maar de groei gaat ook gepaard met pijn. Zo ging Deliveroo hard onderuit nadat het concern naar de Londense beurs was gegaan afgelopen voorjaar.

Delvery Hero is in Duitsland begonnen met de verdere uitrol van haar merk Foodpanda, dat ook boodschappen bezorgt. Na Berlijn moet Foodpanda actief worden in steden als Hamburg, München en Frankfurt. Eerder had Delivery Hero zijn Duitse activiteiten aan Just Eat Takeaway verkocht, maar na enkele jaren afwezigheid op zijn thuismarkt keerde het bedrijf er dit jaar terug.

Delivery Hero had eerder deze maand zijn financiële doelen voor het hele jaar al verhoogd. Daarbij meldde het bedrijf dat mensen nog altijd volop gebruikmaken van de mogelijkheid om thuis eten te laten bezorgen, ook nu crisismaatregelen steeds meer worden afgebouwd. Het aantal bestellingen nam ook fors toe.

(ANP)

 

Gerelateerde artikelen