Overname weekblad Elsevier afgerond, huidige naam blijft voor 8 jaar behouden
Toen RBI eind vorig jaar aankondigde van het weekblad af te willen, stuitte de plannen op felle weerstand van de Elsevier redactie. Maandenlang voerden de redacteuren strijd, nadat in januari de deal tussen beide uitgeverijen gesloten was. De Elsevier redactie vreesde vooral dat de naam zou verdwijnen. Hoewel de huidige naam nog zeker 8 jaar mee mag, is die vrees deels uitgekomen. Na die periode zal Elsevier naar alle waarschijnlijkheid de naam EW aannemen.
ONE Business zal de naam worden van de nieuwe entiteit waarin de uitgeefactiviteiten worden ondergebracht. Hierin heeft New Skool Media een meerderheidsbelang en Reed Business Information een minderheidsbelang.
In 2014 werd New Skool Media opgericht, na de overname van negentien titels van mediaconcern Sanoma. Het ging om titels als Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, Truckstar, Roots, delicious, Vorsten, KIJK, Fiets en Zeilen. Inmiddels bestaat de portfolio uit 23 titels.
Optimisme
Rob Koghee van New Skool Media is optimistisch over de toekomst van het opinieblad: "Ik heb er alle vertrouwen in dat dit uiteindelijk zonder enige economische schade kan. Meerdere bekende bladen staan al onder andere namen bekend. Zo wordt Voetbal International vaak VI genoemd en Vrij Nederland VN. Ik kan me voorstellen dat er op termijn iets soortgelijks voor Elsevier gaat gelden. Acht jaar is nog ver weg. Er is alle tijd dit geleidelijk te introduceren.''