Oud-awardwinnaar Marc Koster (Heineken): goede M&A Director is ster in procesmanagement
Toen Marc Koster van Heineken vorig jaar de M&A-Award voor Best M&A Director greep vond hij dat een “grote eer” en was hij “trots”. Voor Koster, die ook in 2012 en 2013 genomineerd was, kwam de prijs “absoluut onverwacht”. “In andere jaren had ik de prijs misschien wel meer verdiend dan het afgelopen jaar. In de jaren daarvoor deden we grotere en complexere overnames”, zegt Koster.
Als voorbeeld van een complexe overname door de bierbrouwer noemt Koster het schaakspel rondom Asian Pacific Breweries dat in 2012 werd ingelijfd. “Bij een dergelijke deal komt een enorme complexe organisatie kijken die de nodige skills vergen”, zegt Koster, met wie wij drie jaar geleden uitgebreid over de APB-deal spraken.
Waar moet een goede M&A Director volgens Koster aan voldoen? “Een M&A-director moet tijdens transacties een goede balans kunnen houden tussen de bedrijfseconomische businesscase en de juridische aspecten. Uiteraard is het ook belangrijk om een gedegen due diligence te kunnen voeren”, aldus Koster. Volgens de M&A Director van Heineken is het verder zaak dat je “simpelweg” de juiste transactie-skills bezit. “Tijdens een transactieproces zijn het goed voeren van intern en extern procesmanagement cruciaal.”
In het afgelopen jaar heeft de brouwer de kennis en kunde van Koster hard nodig gehad. “We zijn enorm actief op de overnamemarkt en hebben voor meer dan 2 miljard euro aan overnames gedaan in het afgelopen jaar”, zegt Koster. Heineken nam brouwerijen over in onder meer Slovenië, Jamaica, Ivoorkust en de Verenigde Staten. Daarnaast voerde het bedrijf belangrijke herstructureringen door in Nigeria, Polen en Zuid-Afrika.