Online entrepreneur Reinout te Brake: Ik word knettergek van het Nederlandse investeringsklimaat

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:15
“Toen de bel spatte ging ik mee. Ik zat volledig aan de grond”, zegt online entrepeneur Reinout te Brake. Hij herpakte zich en liet Spil Games groeien, ging op overnamepad met IQU, investeerde in bedrijven als MAG Interactive (zweden), Zombot Studios (USA), StarArcade (Finland) en Tinyloot (UK/NL) en startte het bedrijf GetSocial. De energieke internetondernemer wordt gek van het Nederlandse investeringsklimaat en ziet kansen voor het onderwijs.
Te Brake is zeer kritisch op het Nederlandse investeringsklimaat. In 2011 doet hij voor zijn in Haarlemse gevestigde bedrijf IQU een internationale roadshow. Hij heeft groeikapitaal nodig om de concurrentie voor te blijven. De roadshow levert niet hetgeen op waarop gehoopt werd. Tenzijn iQU naar SF zou verhuizen. Terwijl buitenlandse concurrenten wel succesvol geld op weten te halen. “Ik wordt knettergek van dat Nederlandse gedoe. Voor funding moet je naar Amerika of Scandinavië. Wij zouden een hele levendige ICT scene kunnen hebben in Nederland, maar er is hier vanuit overheid geen begrip voor internet-startups.” Volgens de online entrepreneur zijn er veel te weinig exits, waardoor het voor Nederlandse ondernemers minder makkelijk is om te starten. “Zonder exits geen angel investors, zonder angels geen startups.”
 
De overheid speelt een bepalende rol. Hij ziet de Zweedse overheid heel actief meedenken met internetentrepeneurs en ondernemers hebben toegang tot veel effectievere financieringsinstrumenten dan hun Nederlandse concurrenten. “Stockholm is vibrant as hell”, constateert Te Brake. Buurland Finland is succesvol in het aantrekken van venture capital financiering. Tekes, een Finse overheidsinstantie opgericht om innovatie te stimuleren, heeft miljoenen geïnvesteerd in bedrijven als Rovio (van het spel AngryBirds) en Supercell (van het spel Clash of the Clans). Beide bedrijven hebben een miljardenwaardering en een groot deel van de aandelen is al te gelde gemaakt. De Finse fiscus heeft daarmee een veelvoud van de investering van Takes geïnd, waardoor de overheid er direct op vooruit is gegaan. Te Brake: “In Nederland heb je de RVO [voorheen AgentschapNL]. Die snappen de online wereld helemaal niet. Je moet stukken indienen in slecht ontworpen excelsheets en ze vervolgens uitprinten omdat ze niet zijn te uploaden op de site en/of te mailen. De file(s) zijn te groot. Ze vragen om een kasstanden per jaar en dan 10 jaar vooruit en financieren alleen projecten tegen een hoge rente. Wie weet dat nou? Als ik dan zeg ‘10 miljard’, dan geloven ze dat niet.”
 
 
Marketing platform voor gaming IQU
   
Ook de banken en het onderwijs moeten er aan geloven. Banken spelen volgens Te Brake helemaal geen rol bij het stimuleren van online startups. “De banken zijn goed om een hypotheek te verschaffen. Ze hebben niet de kennis en know-how om startups in onze branche te helpen. De overheid ziet in de banken een ideaal loket om het borgstellingskrediet te verstrekken. Echter deze trajecten zijn tijdrovend en in de meeste gevallen 1 grote teleurstelling”.“In Zweden en de Oekraïne is programmeren onderdeel van het onderwijsprogramma. In Nederland word je opgeleid tot bakker, econoom, advocaat of brandweerman, terwijl programmeurs de rocksterren zijn van nu en die van de toekomst.”
  
Groeien met Spil Games
Te Brake begint zijn ondernemers carrière met het plan om online DJ’s te volgen om zo de dancecommunity te binden. “Ik had twee ton in guldens nodig. Dat is helemaal niks.” De timing is slecht. Investeerders zijn na het knappen van de internetbubble huiverig om in online diensten te investeren. Ter Brake kan daardoor niet doorpakken. Daarna start hij meerdere online initiatieven zonder groot succes, tot hij met de gaming wereld in aanraking komt. Daar raakt zijn ondernemerschap in een stroomversnelling.
 
“Ik had twee keuzes. Ik kon met Sanoma aan de slag een online gaming platform op te zetten of met Peter en Bennie van Spil.” Het wordt de tweede keuze. Peter Driessen en Bennie Eeftink gingen in 2001 van start met het casual gaming platform Spill Group (nu Spil Games). Hun eerste site spelletjes.nl ging live in 2004. Te Brake rijdt ´op de bonnefooi´ naar Hilversum om met Driessen en Eeftink samen te werken. Het klikt en hij gaat aan de slag. Te Brake richt zich voor een groot deel op de business development, Eeftink stort zich op de inrichting van het portal en Driessen is de financiële en juridische ´vliegende kiep’, aldus Te Brake. Later voegt Robbert van Os zich als Chief Technology Officer bij het team.
 
Spill Group Media heeft dan datingsites, chat sites en 1spelletjes site. Te Brake verandert de naam naar Spill Group en focust na verkoop van chat en dating volledig op game portals en groeit met trial and error. “We zijn veel problemen tegengekomen en wisten iedere keer weer een oplossing te vinden. Achteraf gezien was dat niet altijd optimaal, maar het is ons goed gelukt om het concept schaalbaar te maken en Spil Media uit te bouwen tot Spil Group.” Het bedrijf investeert tussen 2005 en 2008 veel in nieuwe domeinnamen en traffic. Geld wordt verdiend met advertenties op de spelletjessites. “We groeiden lekker. Rabobank gaf ons krediet en we kochten domeinnamen als Jeux in Frankrijk en Giocco in Italië. We hebben veel games toegevoegd en wereldwijd developers aangeschreven om games voor ons te schrijven.”
 
De groei blijft niet onopgemerkt en in 2005 krijgt Spill een bod van een investeerder. Het team van Spill slaat het bod af omdat het de waardering te laag vindt. Dan vindt er in 2006 een belangrijke gebeurtenis plaats voor Nederlandse ontwikkelaars van online game-platforms. De Eindhovense branchegenoot Zylom wordt voor 21 miljoen US dollar overgenomen door het Amerikaanse RealNetworks. “Ik was erg blij, want dat soort exits missen we in Nederland. Ik vond het ook heel frappant om te zien hoeveel er werd betaald in vergelijking met het bod wat wij kregen.” In 2006 komt daar verandering in. Venture capitalist Van den Ende & Deitmers toont interesse en gaat in gesprek met Spill. “Ik stuurde de eerste excelsheet met een waardering van 135 miljoen euro voor ons bedrijf. Die gasten hadden nog nooit zo hard gelachen”, zegt Te Brake. Hij had zijn waardering gebaseerd op die van het beursgenoteerde exploitant van belspelletjes 2waytraffic. “Die gasten zijn niet gek, zeker [investeringsmanager] Martijn Hamann niet.” Na wat touwtrekken komen de partijen eruit en koopt de investeerder een minderheidsaandeel in het bedrijf.
 
Spill Group groeit stevig door en wordt omgedoopt tot Spil Games. In 2008 botert het niet meer tussen Te Brake en de rest van het management. Hij stapt uit het bedrijf. “We hadden een verschil van inzicht en ambitieniveau en mijn vrouw meldde mij dat zij zwanger was”. Te Brake heeft nog een optiepakket, maar operationeel is hij dan volledig los van Spil. “Ik was op dat moment al in een vrije rol terecht gekomen en had weinig invloed op de koers van het bedrijf. Na een paar voorvalletjes was het voor mij duidelijk dat ik op moest stappen.”
 
Groeien met overnames
Na de break-up met Spil doet Te Brake op advies van vrienden even helemaal niks. Tot 2009, dan stort hij zich in een nieuw ondernemersavontuur. “Ik had contact met twee Turkse jongens in New York die een platform voor Massive Multiplayer Online Games games hadden opgericht.” Te Brake gaat met ze in zee en wordt daarbij gesteund door een anonieme angel investor. Het begin is moeilijk. “In 2009 hadden we een heel slecht jaar en veel mensen vertelden me dat ik moet kappen. Dat was voor mij juist een reden om door te gaan. Toen hebben we in 2010 een simpele demo laten zien op het Game Developers Conference van Gamescom en toen ging het als een trein.” Het bedrijf krijgt grote gamedevelopers als klant die een groot deel van de marketingbudgetten laten invullen door IQU. “Het was een hele mooie tijd. We groeiden alle kanten uit. Het was cowboywerk met veel brainstormen en nachten doorhalen.” In 2010 maakt het bedrijf al een omzet van circa 8 miljoen euro. Het bedrijf blijft groeien en voor Te Brake breekt het moment aan om, net als eerder bij Spill Games, het stokje over te geven. Jochem de Gruyter, een bekende van Te Brake bij Spill, wordt de nieuwe CEO.
 
De groei gaat een nieuwe dimensie in en IQU gaat op overnamepad. Het koopt het gameanalytics-bedrijf HoneyTracks. Met de overname krijgt IQU nieuwe kennis in huis. “Je kan kiezen om zelf de technologie te ontwikkelen of het te kopen. Bij ons ligt nu de focus op meer omzet, met behoud van marge. We zagen mobile opkomen maar hebben gekozen om onze oude omzet te perfectioneren en niet veel te investeren in technologie.” Met het geld dat met ‘oude omzet’ wordt verdiend kan IQU de technologie en developers van HoneyTracks binnenhalen. Hiermee sluit het het bedrijf volledig technologisch aan bij de markt. Het bedrijf overweegt even een overname in de Verenigde Staten, maar ziet daar vanaf. “We vonden het een beetje tricky. Developers hebben al moeite over 10 meter te communiceren, laat staan over de Atlantische Oceaan. Het risico bestaat dat de communicatie alleen via de mail gaat, maar dan zijn de interpretaties volkomen vrij.” 
Sexy, visible en blijven beuken
Spil Games en IQU groeien door in een land waar de overheid niet optimaal meewerkt en een gebrek is aan groeikapitaal. De nieuwe startup ‘GetSocial’ heeft volgens Te Brake geen gebrek aan belangstelling van investeerders. Hoe dat kan? Volgens Te Brake gaat dat niet vanzelf. “Een bedrijf moet sexy en visible zijn. Een goede ondernemer heeft kennis van zaken en start niet direct uit de schoolbanken. Daarnaast moet je bij investeerders en de markt op de deur blijven beuken totdat je je zin krijgt.”
 
Gerelateerde artikelen