Ongevraagd M&A advies van activistische aandeelhouders

Een toename in het aantal activistische beleggers en de stijgende beurskoersen, zullen M&A-activiteit aanjagen. Misschien klopt Peter Schoenfeld of de beruchte Carl Icahn binnenkort wel aan bij een AEX-bedrijf. Inclusief hun gratis overname-advies.
Peter Schoenfeld is de eigenaar van het gelijknamige, activistische beleggingsfonds Peter Schoenfeld Asset Management (PSAM). Het Amerikaanse beleggingsfonds legt eisen neer bij het bestuur van een bedrijf met als doel om meer aandeelhouderswaarde te creeëren. Dat doet Schoenfeld via zijn aandeelhoudersstem maar ook door open brieven naar het management te sturen. 
Schoenfeld, die zichzelf tegenover Financial Times ooit als ‘deal junkie’ omschreef, eist op dit moment bijvoorbeeld dat het Franse mediaconglomeraat Vivendi zijn muziektak Universal Music Group (UMG) verkoopt. Gisteren liet Vivendi in een persbericht duidelijk weten dat het niet akkoord gaat met het voorstel van PSAM, dat een belang heeft van nog geen 1% in het bedrijf. UMG is niet te koop. Punt uit.
Het verhaal van Schoenfeld staat niet op zichzelf. Het aantal activistische beleggers – meestal hedgefunds – neemt namelijk toe. Net als de aandeelhoudersvoorstellen die zij indienen.
Meer activisten
Er zijn op de wereld nu meer dan 80 beleggingsfondsen die zich volledig hebben toegelegd op aandeelhoudersactivisme. En ongeveer twee keer dat aantal houdt zich op een of andere manier bezig met activisme. Vorig jaar ontstonden er 97 issues tussen beleggingsfondsen en het bestuur van een bedrijf omdat beleggingsfondsen bepaalde wensen wilden doorvoeren.
 
Deze cijfers zijn afkomstig van FTI Consulting en werden afgelopen donderdag gebruikt in een masterclass van Georgeson (shareholder intelligence) en Value@Stake (financiële communicatie), waar investor relations officers van Nederlandse beursfondsen aanwezig waren. 
Ongevraagd overname-advies
De meest voorkomende eis van activistische aandeelhouders is een opsplitsing, verkoop of overname, zoals in het geval van Schoenfeld en Vivendi. Zeker nu de koersen hoog staan, zien activisten het als een uitgelezen kans om bedrijfsonderdelen, die niet helemaal bij de core business passen, voor een goede prijs te verkopen op de markt of aan een ander bedrijf. Bovendien hebben bedrijven veel geld in kas waardoor aan de andere kant ook acquisitie mogelijk is.
Het komt ook voor dat activistische beleggers het management er toe proberen te bewegen om een acquisitie juist niet door te laten gaan. Dat kunnen zij doen door de deal ter sprake te brengen in de aandeelhoudersvergadering en er over te stemmen. Ook wordt soms de media erbij gehaald om de potentiële overname in het publieke debat te bespreken.
Carl Icahn
Misschien wel de bekendste activistische aandeelhouders is Carl Icahn, die vorig jaar meerdere ruzies met bedrijven aanging. Zo wilde de 78-jarige Amerikaan dat Apple-CEO Tim Cook meer geld aan de aandeelhouders zou uit te keren via dividenden en share buybacks. Ook eiste Icahn in 2013 dat eBay de online betaalservice Paypal zou afstoten. Deze eis werd na veel ruzie toch ingewilligd: in september 2014 maakte eBay bekend dat het Paypal in 2015 gaat afsplitsen.
 
Miljardair Icahn, die eigenaar is van het hedge fund Icahn Enterprises, brengt zijn voorstellen in de openbaarheid via Twitter en zijn website Shareholders’ Square Table. De toon van Icahn is vaak vijandig. 
 
Afgelopen oktober bracht Bill Ackman, een andere activistische belegger uit Amerika (waar Icahn overigens een keer live mee liep te bekvechten op CNBC), een deel van zijn Amerikaanse fonds naar de beurs van Amsterdam. De intentie daarvan is echter niet om belangen te nemen in Nederlandse bedrijven, zo liet hij destijds weten aan het FD
Activisme komt in Amerika, waar er meer activistische fondsen zijn, vaker voor dan in Europa. Uit het onderzoek van FTI Consulting blijkt echter dat 40% van de Noord-Amerikaanse activistische beleggers er aan denkt om zijn focus te verleggen buiten de landsgrenzen – waaronder in Europa. Verkoop- of overnamediscussies tussen Amerikaanse beleggers en Europese bestuurders – zoals tussen Schoenfeld en Vivendi – kunnen we dus vaker gaan verwachten.
 
Het advies dat de experts van Georgeson, Value@Stake en FTI Consulting aan de raden van bestuur van de beursgenoteerde ondernemingen geeft, luidt: keep calm en, ga tijdig het gesprek aan. Een activist heeft zich vaak jarenlang grondig in een bedrijf verdiept. Luisteren naar dit type aandeelhouders, kan helpen dealwaarde te creëren voor alle stakeholders.
 
 
Gerelateerde artikelen