Meer scope deals dan scale deals
Technologie, een enorme overvloed aan kapitaal en overheidsinterventie maakten 2018 tot een jaar van verandering, dat samenviel met een periode waarin de meeste bedrijven al moeite hadden om de groeiverwachtingen te halen of te overtreffen. In deze context bleken fusies en overnames een uitstekende manier om het hoofd te bieden aan de consequenties van veranderende markt context en de groeiuitdagingen.
Dat blijkt uit Bain & Company's eerrste studie naar de M&A-markt
Het jaar 2018 leverde een bijna-record van USD 3,4 biljoen aan strategische dealwaarde op – een herstel van USD 2,9 biljoen het jaar daarvoor – en onderwijl veranderde tevens de aard van fusies en overnames. De piek werd aangedreven door sterk momentum in de eerste helft van het jaar, met een vertraging in het vierde kwartaal.
Met name enkele van de grootste deals die vorig jaar de krantenkoppen haalden, waren geen scale deals, bedoeld om bedrijven groter te maken of kosten synergiën te genereren. Veeleer waren ze bedoeld om nieuwe product- of servicesegmenten aan te boren of nieuwe capabilities te acquireren (scope deals).
Volgens het onderzoek van Bain & Company oversteeg het aantal scope deals in 2018 voor het eerst het aantal scale deals en vertegenwoordigen ze 51 procent van alle strategische deals groter dan een miljard aan transactiewaarde – mogelijk de belangrijkste ontwikkeling in de M&A sector van het laatste decennium.
Onder de scope deals, is de meeste groei gerealiseerd ten behoeve van het verkrijgen van nieuwe digitale capabilities. M&A activiteit onder die noemer is in 2018 toegenomen tot ongeveer 15 procent van het totaal aantal strategische deals met een waarde groter dan een miljard dollar, vergeleken met twee procent in 2015. Een verviervoudiging van corporate venture capital investeringen sinds 2013, duidt erop dat deze trend zelfs sterker is bij het kleinere segment van het deal spectrum, en daar waar de meeste deals ten behoeve van de reikwijdte worden uitgevoerd.