NPM Capital zoekt disruptie

NPM Capital -  bekroond als Best Family Office van 2018 – heeft de laatste jaren zijn investeringsinspanningen meer en meer gericht op onder meer familiebedrijven die een disruptief en schaalbaar businessmodel hebben op basis van nieuwe (toegepaste) technologieën.

Managing Director Johan Terpstra kijkt terug op een mooi jaar: NPM Capital investeerde onder meer in retailer Suitssupply, online supermarkt Picnic, fabrikant van speciale oogstmachines Ploeger Oxbo en verkocht zorgverlener Dagelijks Leven. Als kers op de taart werd het investeringsvehikel van de Utrechtse familie Fentener Van Vlissingen bekroond tot Best Family Office 2018. 

 

Geen exit-drive
De economie draait op volle toeren en bedrijven gaan voor de hoofdprijs over de toonbank. Investeerders die graag willen kopen lopen het risico teveel te betalen. Terpstra is daar niet bang voor. “NPM kan meer inzetten dan geld alleen en dat onderscheidt ons. Wij hebben geen fondsstructuur en om die reden geen exit-drive. We kunnen ons dus echt concentreren op lange termijn waardecreatie en desgewenst genoegen nemen met minderheidsdeelnemingen.”

Bij het aangaan van een investering kijken de investeerders van NPM niet alleen naar de cijfers. “De lange-termijn-reputatie van het (familie)bedrijf is voor ons een belangrijk strategisch aandachtsgebied. Daarop inzetten voegt in onze overtuiging waarde toe aan de markt- en merkpositionering en bouwt, niet te vergeten, de noodzakelijke weerstand op in gevallen van crisis, issues en publieke tegenkrachten waarvan ondernemingen meer en meer doelwit zijn.”

NPM Capital timmert ruim zeventig jaar aan de weg door wendbaar te blijven. “Om aansluiting te kunnen vinden bij de ‘nieuwe’ economie en daarmee samenhangende disruptieve kansen die met name nieuwe (toegepaste) technologieën in de markt kunnen bewerkstelligen, heeft NPM zijn portfolio de afgelopen jaren verder gediversifieerd. Denk aan de online fietsenwinkels van de International Bike Group, 3d-printerbouwer Ultimaker en online supermarkt Picnic.”

Naast de strategische kanteling blijft NPM investeren in groei van de eigen organisatie. “Wij hebben ons investment team, nu twintig fte, uitgebreid en verder geprofessionaliseerd. Met dit team zouden wij ook dit jaar weer in staat moeten zijn nieuwe investeringen te doen in onder meer familiebedrijven via zowel groeikapitaal alsook management buy-outs en minderheidsdeelnemingen”

Gerelateerde artikelen