Nieuwe software waardeert bedrijven voor fractie van prijs traditionele overname adviseur
Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 12:17
Gianluca Valentini (foto) en Daniel Faloppa, twee Italiaanse ondernemers in Rotterdam, kwamen tijdens hun masterstudie Finance and Investments aan de Erasmus Universiteit met een briljant plan. Ze bedachten een oplossing voor een bekend probleem van veel ondernemers; namelijk dat het lastig is om te beoordelen hoeveel hun bedrijf waard is.
Analyses door financieel experts zijn vaak (te) duur. Ondernemers die aandelen uitgeven, bijvoorbeeld via crowdfunding, baseren hun doelbedrag voornamelijk op gevoel. Valentini en Faloppa ontwikkelden een online tool die ondernemers helpt te berekenen hoeveel hun bedrijf waard is. Hierin vullen zij zelf hun bedrijfsgegevens in, die worden vergeleken met economische benchmarks. De ondernemer krijgt een overzicht waarin niet alleen de waardering staat, maar ook vooruitzichten en het groeiperspectief.
Welk probleem lost jullie product op?
Valentini: “Samen met mijn compagnon Daniel Faloppa zijn wij 2,5 jaar geleden met Equidam begonnen. Wij waren benieuwd of wij de manier waarop bedrijfswaarderingen tot stand komen, kunnen veranderen en als service online beschikbaar kunnen maken. Het online benchmarken van de waarde van een bedrijf is veel goedkoper en wij merkten dat daar veel behoefte aan is. Vergelijk het met het online uitzoeken van de waarde van je auto. Al is het in het geval van een bedrijf wel iets complexer. Met online benchmarks en een data-analytics-systeem dat gebaseerd is op traditionele waarderingsmethoden, aangevuld met een interface dat gebruiksvriendelijk is.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Wij zijn gefinancierd door Nederlandse bedrijven. In een eerste financieringsronde door middel van crowdfunding en een tweede met Nederlandse business angels is in totaal 300.000 euro bijeengebracht. Sinds de lancering van Equidam in juli 2013 hebben al tweeduizend bedrijven onze online dienstverlening gebruikt. Het is een nichemarkt, waarin we lokaal iets opbouwen dat we uiteindelijk ook in het buitenland kunnen toepassen.
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015.
__________________________________________________________________________
We hebben een zeer goede business case, bedrijven hebben behoefte aan de dienstverlening zoals wij die aanbieden. Niet alleen onder bedrijven die aandelen willen gaan uitgeven maar ook onder adviseurs en grote bedrijven, die wij een white label-oplossing kunnen bieden. Nederland is trouwens een veel innovatievere markt dan andere Europese landen, bedrijven staan hier meer open voor nieuwe manieren van dienstverlening. Dat maakt het een ideale plek om te beginnen met Equidam.”
Hoe gaan jullie geld verdienen met dit idee?
“Ondernemers kunnen online een rapport laten opmaken over de waarde van hun bedrijf tegen een fractie van de kosten van een traditionele adviseur. Ook bieden wij een abonnementsmodel aan voor adviseurs en licensing voor grote organisaties die een white label-oplossing willen. Wij willen Equidam internationaal gaan uitbreiden en daarvoor zien wij meerdere mogelijkheden. De Verenigde Staten zijn een interessante markt, die echter ook om investeringen vraagt. Duitsland is ook interessant, evenals de Aziatische markten waar een sterke belangstelling is voor financials en bedrijfswaardering. We kunnen veel kanten op. Het is ook geen competitieve markt op dit moment, maar dat kan snel veranderen.”
Waarom gaan jullie de Fintech Award winnen?
“Dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk, maar als ik om me heen kijk zie ik nergens hetzelfde niveau van innovatie. Wat wij doen, heeft nog niemand eerder gedaan. Wij volgen geen trend, maar veranderen de manier waarop men werkt in bedrijfswaardering volledig. Pas als je in deze sector werkzaam bent en de technologie begrijpt, zie je pas echt hoe ingrijpend het is wat wij doen.”