Al 15 jaar geeft Nielen Schuman relatiegedreven advies
Paul Nielen en Robert Schuman richtten in 2002 het onafhankelijke advieskantoor in fusies & overnames en financieringsvraagstukken op. De Wilde: “Vanuit de gedachte dat er ruimte was voor een echt onafhankelijke corporate finance-partij, los van de banken en accountants. Dat bleek een gouden greep. De combinatie van financieringsvraagstukken die vaak dicht tegen fusie- en overnametrajecten aan liggen, met die M&A-dienstverlening sloeg aan. Als je dat dan ook nog echt onafhankelijk biedt, dus niet gericht op cross-selling, dan lever je echte meerwaarde aan cliënten.” De boutique kende een vliegende start, daarbij geholpen door een hausse aan deals in de M&A-markt. “2002 tot en met 2007 waren in M&A tropenjaren, met veel buy-outs door investeerders. Ik stapte in 2003 in. Wij konden heel veel transacties voor zowel investeerders als strategische partijen structureren.”
Pionieren
Het waren tijden van ondernemen en pionieren. De onafhankelijkheid en de deskundigheid van Nielen Schuman sprak aan. Boutiques maakten wereldwijd opmars. En Nielen Schuman ontwikkelde een niche in de mediasector. “Dat begon met de overname van het Parool, door de Persgroep. Later, in 2004, kwam daar de verkoop van PCM aan Apax Partners bij.” Het waren tijden waarin investeerders zoals KKR, Cinven en CVC Capital Partners, zich roerden. “En dus ook voor targets bij ons langskwamen op de koffie. Net zoals Nederlandse investeerders zoals AAC, Bencis, Gilde, Parcom, Egeria, Waterland en NPM Capital. We deden zelf de deur open en schonken zelf de koffie. Een secretaresse hadden we nog niet. Omdat we onafhankelijk zijn en dat onze kracht is, kunnen we creatieve oplossingen verzinnen. Denk aan het optuigen van een staplefinanciering die toentertijd nog relatief nieuw was. Daarbij voorzie je de verkopende partij alvast van een financieringspakket ten behoeve van de uiteindelijke koper, zodat een investeerder eenvoudig kan instappen.”
Aansprekend
Nielen Schuman werkte voor talloze (inter)nationale investeerders en veel bedrijven. Van PCM, G-Star, IMCD en Suitsupply tot aan Raet, Q8, Rituals, Kendrion en Boels. “De rode draad is dat we een relatiegedreven in plaats van dealgedreven adviseur zijn. We hebben een lange horizon. Omdat er bij ons geen druk is om de deal te doen, kunnen we in alle onafhankelijkheid adviseren. En dus ook aangeven dat het verstandiger is om een transactie niet te doen op dat moment, maar juist te wachten. We helpen bedrijven niet alleen bij een fusie of overname, het aantrekken van groeikapitaal of een bancaire herfinanciering, maar ook bij tussentijdse vraagstukken. Denk aan strategische opties analyses of waarderingen. Een presentatie voor de Raad van Commissarissen of het optuigen en onderhandelen van een management participatieregeling. We voelen ons voor dat soort ‘klussen’ allerminst te min. Wij zitten hierdoor juist dichter op onze klanten en volgen hen daarmee over een langere periode. Dat lijkt uiteindelijk tot een betere adviesrelatie. In al die jaren is er door die manier van opereren een soort poule van honderden bedrijven vooral uit de upper midmarket ontstaan waar we voor werken. De ene keer is het een deal, de andere keer een financiering. En weer een andere keer een herstructurering van het financieringspakket. Zo is er bij ieder bedrijf om de twee à vijf jaar altijd wel wat. En telkens blijven we hen bijstaan, gebruikmakend van het vertrouwen en de werkrelatie die je dan hebt ontwikkeld.”
Nieuw product
Ook de kredietcrisis kunnen we in de geschiedenis van Nielen Schuman niet onvermeld laten. “Die liet ons aan de M&A-kant natuurlijk ook niet onberoerd. Maar het zorgde er ook voor dat we tot een nieuw product kwamen, namelijk Capital Restructuring. Daarbij zijn wij de onafhankelijk expert en intermediair tussen management, aandeelhouders en banken. Met kennis van hoe interne processen en besluitvorming bij banken en bij private-equitypartijen eruitzien. Daarbij konden we tijdens de crisis helpen in heel vervelende situaties. Het management zag zijn buy-out onder water staan, private equity zag zijn investering niet renderen en banken stuurden mensen van bijzonder beheer. We vonden in veel van dat soort gevallen creatieve oplossingen. Door de schuld op te rekken en voorwaarden te veranderen. Door delen van bedrijven af te stoten. Of door aandeelhouders bij te laten storten. Vaak allemaal in combinatie.”
Jonge honden
De oprichters Paul Nielen en Robert Schuman hebben inmiddels afscheid genomen. In 2010 nam een nieuw lichting van drie partners het stokje over. Moussa F'touh en Jan de Wilde voor M&A. Daan Bouwman voor Capital Advisory. De Wilde: “Jonge honden met toch flink wat jaren ervaring onder de riem.” Zij wisten Nielen Schuman door te ontwikkelen van tien medewerkers naar de pakweg 30 medewerkers die vandaag de dag aan het kantoor zijn verbonden. “We groeien doordat we, bijvoorbeeld in HR, structuur in onze firma hebben ingebouwd en doordat we hoge kwaliteit blijven bieden aan klanten. Waar die kwaliteit in zit? In proactief klantgericht handelen bijvoorbeeld. Zo hoef je bij ons als klant niet drie weken te wachten op een offerte. Dat kan bij ons als het moet binnen één dag. Maar kwaliteit zit ook in strakke analyses en presentaties waar het management of de investeerders concreet mee verder kunnen.”
Nielen Schuman: 15 jaar jong… Het bedrijf won recent bij de toonaangevende M&A Awards niet alleen de award voor Best M&A Boutique, maar wist ook die van Best Debt Advisor in de wacht te slepen, net als in de zes voorgaande jaren. De markt van M&A en corporate finance is een snelle. Tot slot dan ook de vraag waar de boutique over vijf jaar staat. “Het is people’s business. Ik hoop dat het ons gegund is om nog meer deals in de Beneluxmarkt te doen. Daarnaast kijken we ook nadrukkelijk, in het kielzog van een wereldwijde opmars van boutiques, naar het buitenland. We zijn en blijven ondernemers.”
Dit artikel verscheen in afgelopen M&A Magazine. Als Full Member kunt u het magazine online lezen.