Nielen Schuman 10 jaar: ‘Wij gingen het anders doen’

“Wij gingen het anders doen”, zegt Paul Nielen. Mede-oprichter en partner van M&A en Debt Advisory kantoor Nielen Schuman. Donderdag viert Nielen Schuman haar 10 jarig bestaan met een feest in restaurant Het Bosch aan de Nieuwe Meer in Amsterdam. Paul Nielen en - ex partner - Robert Schuman zijn kort na het knappen van de internetbubble van start gegaan met hun kantoor. “Adviseurs deden deal na deal, verdienden uitbundig en de bomen leken de bomen de hemel in te groeien. Wij dachten dat die groei niet duurzaam was.”
Voor de oprichting van Nielen Schuman werkten Nielen en Schuman voor NIBC. In de aanloop van de internetbubble was ook de adviseursmarkt op hol geslagen. “Iedereen deed alles voor het eerst”, zegt Nielen. Partijen die nooit bij een deal hadden geadviseerd gingen M&A doen, onervaren bankiers brachten bedrijven naar de beurs en meerdere partijen stortten zich op aandelenemissies. Ook Nielen en Schuman leerden als bankiers bij NIBC in die tijd veel bij, maar kwamen we tot de conclusie dat de financiële markt zich niet gezond ontwikkelde. 
Nielen en Schuman zagen de gekte in de markt en wilden het anders aanpakken. De partners wilden zich met hun kantoor gewoon simpel op de klant richten. “Voor ons staat de relatie met de klant centraal en niet een eventuele transactie”, zegt Nielen. Van groot belang is de positionering van Nielen Schuman als onafhankelijk adviseur. Door de onafhankelijkheid te benadukken presenteert Nielen Schuman zich als matchmaker bij het opzetten van club-deals, waar meerdere banken bijvoorbeeld samen M&A financiering bij elkaar brengen. “Wij merken dat niet alleen de klanten, maar ook de banken onze rol waarderen”, zegt Nielen. 
Een ander belangrijk onderscheid is het verdienmodel van Nielen Schuman. De partners wilden niet meegaan in de hype van adviseurs die op fee-basis grote sommen geld binnen halen. “Wij gingen van start door te werken op uur basis.” Volgens Nielen is het belangrijk dat een adviseur niet financieel geprikkeld is om een deal koste wat kost te sluiten en zo vrij is om een klant van eerlijk advies te voorzien. Een succes fee-structuur staat hier haaks op. 
Private equity  
In de loop der jaren is het business model van Nielen Schuman toch iets veranderd. “Bepaalde klanten verlangen nu eenmaal dat er een resultaatsafhankelijke beloningscomponent wordt ingebouwd. Zeker waar gewerkt wordt voor private equity investeerders is dit doorgaans de norm. Sinds 2005 hebben we veel vaker op fee-basis gewerkt”, zegt Nielen. Toen in 2008 het economisch tij keerde is Nielen Schuman toch weer grotendeels teruggegaan naar de grondbeginselen van het kantoor. “We werken weer met defensievere verdienmodellen en vermijden deals die te speculatief zijn.” 
De veranderingen hebben Nielen Schuman geen windeieren gelegd. “Het jaar 2008 was voor ons fantastisch. Maar in 2009 hadden we een verdubbeling van het aantal opdrachten. Tijdens ons bestaan, en zo ook sinds de crisis hebben we geen enkele maand een negatieve cashflow gehad." In de tussentijd is het bedrijf van twee partners verdubbeld tot een bedrijf van vier partners en zeven medewerkers. Robert Schuman verkocht in 2011 zijn aandeel en werd CFO bij G-Star.  Paul Nielen verdeelt nu de winst met partners Jan de Wilde, Moussa F´Touh en Daan Bouwman.
Ook in het jubileumjaar 2012 doet Nielen Schuman goede zaken op de M&A markt. De dealmakers waren recent betrokken bij een aantal M&A deals,waaronder de overname van Johma door AAC Capital Partners, de management buy-out van Yaya, de verkoop van Company.Info aan het FD en de buy-out van Rituals. Als het aan Nielen ligt blijft het daar niet bij. “We krijgen het steeds drukker!”
 
Gerelateerde artikelen