NASA-manager in gesprek over impact AI op M&A
Een film zoeken, boodschappen bestellen of autorijden. Bij steeds meer alledaagse handelingen wordt kunstmatige intelligentie (KI) toegepast om ons te helpen of te beïnvloeden. De succesvolle bedrijven van de 21ste eeuw zijn steevast koplopers in KI. Dit zijn niet alleen bekende techbedrijven als Google, Netflix en Tesla, maar ook een retailbedrijf als Zara of fietsenfabrikant VanMoof. Veel van deze koplopers zijn dominant op de overnamemarkt.
NASA-manager Omar Hatamleh zet KI in voor de ruimtevaart, maar denk ook na over de impact dichter bij huis. Veel bestaand werk zal worden vervangen en daarmee zal de economie – geleidelijk maar ingrijpend – veranderen. Ook hoogopgeleid werk van medici, ingenieurs en advocaten moet eraan geloven. Ook verwacht Hatamleh dat auto-ongelukken en files dankzij KI zullen verdwijnen. Dit betekent wel dat verzekeringsmaatschappijen een nieuw verdienmodel moeten bedenken.
Dat KI veel impact gaat hebben op M&A is een gegeven. Hoe dealmakers en investeerders daarop in kunnen spelen nog de vraag. Donderdag 11 maart gaat Hatamleh daarover in gesprek met de M&A Community. In zijn boek 'Between Brains' verkent hij de impact van KI op technologie, de toekomst van werkgelegenheid, ethiek, technologie en economie. Bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA werkt hij als technologie integratie manager en tevens is hij als senior adviseur op het gebied van KI betrokken betrokken bij de internationale zakenbank Drake Star Partners.