Dealmarketing #5: Softwarebedrijven MediSoft en Tasper

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:30
Welke merk- en marketingkeuzes zijn verstandig na de overname van MediSoft en Tasper door BCS?

In de serie dealmarketing bespreekt René van Dijk van The Monkey Network de branding van bedrijven die recent zijn overgenomen of gefuseerd. Deze keer: de overname van MediSoft en Tasper. 

HRM & Salarisadministratie softwareleverancier BCS HR Group voegt met de overname van Tasper en MediSoft aanvullende oplossingen toe aan hun productportfolio. Maar wat betekent deze twee overnames voor het merkenportfolio van BCS? Zoals we in dealmarketing #4 al konden zien, kan een voor de hand liggende overname zorgen voor een portfolio waarbinnen merken elkaar kunnen kannibaliseren bij een onscherpe positionering. 

Merknaam
BCS is een interessant en stokoud bedrijf dat al sinds 1978 in de automatisering actief is. Helaas heeft het bedrijf geen echte merknaam maar een afkorting. Ooit begonnen met de lange en niet erg creatieve naam Business Automation Systems (BAS), werd dat 7 jaar later al veranderd in het nog langere BAS Computer Service. En u voelt hem al aankomen, dat werd weer ingekort naar BCS toen er HRM modules werden toegevoegd. Jammer, want juist voor een bedrijf dat in HRM zit, was de naam BAS veel menselijker en opvallender geweest dan weer een afkorting. Denk maar aan de opvallende campagnes van het telefoonmerk Ben.

Het is me nog niet duidelijk wat er met de namen MediSoft en Tasper zal gebeuren want BCS biedt alleen software-oplossingen aan onder de namen Salaris of HRM en Salaris. En daar zijn dan weer plus-uitvoeringen van met volledige uitbesteding van de salarisadministratie. Mijn vermoeden is dat de merken MediSoft en Tasper zullen verdwijnen en dat de software opgenomen wordt in deze pakketten. En als dat gebeurt, verliezen we dan twee sterke merken?

MediSoft past prima in het rijtje cliché-softwarenamen zoals Microsoft die ik besprak naar aanleiding van de overname van SYSQA door Computest in Dealmarketing #2. Tasper maakt me in ieder geval nieuwsgierig. Een sterke naam en deze verwijst naar oprichter Rodney Schwartz Tasper die het bedrijf 20 jaar geleden op een zolderkamertje oprichtte. Klassiek verhaal en spreekt nog steeds enorm tot de verbeelding bij menige startup. Een sterk merkverhaal waarin de cultuur op een aansprekelijke manier omschreven wordt met zinnen als ‘De sfeer is zowel naar klanten als onderling informeel, maar laat je hierdoor niet misleiden.’ Dat ze serieus zijn blijkt uit hun gedurfde lijfspreuk Get shIT done’. Het zou jammer zijn als dit merk verdwijnt.

Logo
Op zoek naar de website van MediSoft ontstaat er in Google wat verwarring: hun url is dossiermanager.nl, tevens de naam van hun softwarepakket. 

Helaas kiezen beide merken voor de kleur blauw, een hardnekkig cliché in de software-industrie. De tint van het Tasperblauw is in ieder geval spannender dan het standaard blauw van MediSoft, we noemen het ook wel petrol en het was een zeer populaire huisstijlkleur in de jaren 90 en 00. 

Wat verder meteen opvalt is de cirkel die beide logo’s als beeldmerk hanteren. Ook hier is die van Tasper wat subtieler en ook kleurrijker dan die van MediSoft. Wat ik wel een onbegrijpelijke keuze vind is de toevoeging van dossier manager (zonder beginkapitalen) aan het logo waardoor meteen de onduidelijke merkstructuur zichtbaar wordt. Als je dan met twee namen de markt op wil, splits dan het corporate merk van het productmerk. Ook vreemd: tasper wordt net als dossier manager zonder beginkapitaal geschreven. Ik vind het een enorm vervelende ontwerpersgrap om een merknaam zo te schrijven want het is grammaticaal onjuist en ook onhoudbaar als schrijfwijze. Sterker nog, beide bedrijven schrijven hun merken gewoon met beginkapitalen.

Conclusie
De merknamen verschillen enorm: MediSoft voldoet aan alle clichés en Tasper heeft een opvallende naam die ruimte biedt voor storytelling. De logo’s en merknamen hebben dezelfde uitgangspunten (blauw, rood, cirkel, onderkast schrijfwijze) maar bij Tasper is het allemaal een stuk beter uitgewerkt. MediSoft tenslotte, heeft een onbegrijpelijke naamstructuur waarbij niet duidelijk is waarom beide namen in gebruik zijn en in het logo staan. Het risico bestaat dat BCS beide merken elimineren en dat zou in het geval van Tasper erg jammer zijn. 
 

Gerelateerde artikelen