Dealmarketing #2: Computest vs. SYSQA
In de serie dealmarketing bespreekt René van Dijk van The Monkey Network de branding van business-to-business bedrijven die recent zijn overgenomen of gefuseerd.
Lees ook: Dealmarketing #1: Euronav vs. Frontline
Computest, specialist in cybersecurity diensten, performance testing en DevOps, gaat samen met SYSQA, dienstverlener op het gebied van software testen en quality assurance. Met het samenvoegen van de bedrijven ontstaat een organisatie met 200 medewerkers. Computest CEO en oprichter Hartger Ruijs “wil niet over één nacht ijs gaan” bij het nemen van de beslissing of de naam SYSQA moet verdwijnen, en Ruijs wil dat “iedereen zich thuis voelt bij het nieuwe bedrijf.”
En terecht, want bij het verdwijnen van een merk verdwijnt ook een stukje bedrijfscultuur. In een onderzoek van McKinsey geeft 95 procent van de ondervraagde executives aan dat een goede fit tussen twee bedrijfsculturen essentieel is bij een fusie.
Merknaam
Wat is een betere merknaam: Computest of SYSQA? Het is een trend bij IT-bedrijven om een naam te kiezen die bestaat uit twee woorden die ongeveer aangeven wat je doet: Micro en Soft, Compu en Test, Pan en Sonic, Quality en Communications (Qualcomm). Niet erg creatief en in de dynamische wereld van de tech-bedrijven zijn je werkzaamheden aan flink wat ontwikkelingen onderhevig. Overnames bijvoorbeeld: Computest begon in 2005 met DevOps (softwareontwikkeling – ook al zo’n lelijke naam) en door de overname van een security-bedrijf (Pine) werd daar de security-tak aan toegevoegd.
SYSQA, systemen, quality en assurance, is zo’n naam waarvan je je afvraagt waarom het in hoofdletters geschreven wordt. Het is namelijk geen afkorting, zoals KLM of KNVB. Ik vind het een lelijk woord en met hoofdletters ook lelijk geschreven.
Op de website van Computest spat de passie voor kwaliteit en plezier van de pagina. Mijn advies: verzin een nieuwe naam die daaraan aansluit.
De logo's
Aan het logo van SYSQA is de regel ‘onderdeel van Computest’ toegevoegd. Opmerkelijk want dat is niet iets dat in een logo thuishoort. Je zag het ook bij Euronav waar ze een pay-off aan het logo toegevoegd hadden. Logo’s hebben als doel om te ‘branden’, dat is rond 2000 VC begonnen met het brandmerken van vee en nog steeds is het doel van een logo om aan te geven wie hier de afzender of eigenaar is. Het logo is blauw, wellicht de meest voorkomende kleur voor IT-bedrijven.
Bij het logo van Computest moest ik meteen aan de Consumentenbond denken. Eerste deel van de naam in een dun lettertype en het tweede deel dikker. Geen beeldmerk, geen kleur. Ook hier geldt mijn advies: laat de passie en het plezier van het bedrijf zien in een beeldmerk. En als je het over passie en plezier hebt, dan hoort daar ook een warme kleur bij. De website van Computest maakt al gebruik van de kleur groen, niet heel erg warm maar beter dan blauw.
Conclusie
Ik gaf het al aan: als je de cultuur van een bedrijf belangrijk vindt, dan is een overname maar zeker een fusie hét moment om eens naar je naam en logo te kijken. In dit geval adviseer ik Hartger Ruijs om vooral de spirit van “een vriendengroep met een passie voor performance” uit de beginjaren van zijn bedrijf tot uiting te laten komen in de branding.