M&A in de Eredivisie: “Niet iets nieuws, maar iets anders”

“Om een complex nieuw samenwerkingsverband met veel partijen te realiseren is het belangrijk om te focussen op hoofdlijnen en het uiteindelijke doel en je niet te snel te verliezen in details. Hierbij zijn vertrouwen en flexibiliteit cruciaal”, zegt Floris Bauer, Global Head of Corporate Development & Strategy van Endemol. Directeur Frank Rutten van Eredivisie CV (ECV) en M&A advocaat Björn van der Klip van Stibbe zijn het met hem eens. De drie heren waren in 2008 nauw betrokken bij de totstandkoming van de joint venture Eredivisie Media & Marketing (EMM).
Afgelopen zomer kocht het Amerikaanse bedrijf Fox International van mediatycoon Rupert Murdoch een meerderheidsaandeel van 51% in EMM. De joint venture exploiteert onder andere de uitzendrechten van het Eredivisie voetbal (zie kader). Voor Bauer, Rutten en Van der Klip is de deal een bevestiging van een succesvolle jarenlange samenwerking. 
 
“Wij gingen in 2008 ‘iets anders’ doen en zeker niet ‘iets nieuws’”, zegt Rutten. Hiermee refereert hij aan de woorden  van Jos Staatsen bij de oprichting van de sportzender Sport 7 in 1996: "We gaan iets nieuws doen, iets dat nog niet eerder in Nederland is vertoond. We gaan een sportkanaal beginnen." Niet lang daarna werd wegens grote verliezen de stekker uit het Sport 7 project getrokken.  De joint venture van EMM is dan ook heel anders opgezet dan de onfortuinlijke voorganger. “Het vertrouwen  en de expertise van Endemol maakte de unieke samenwerking tussen het mediabedrijf en de 18 Eredivisieclubs mogelijk”, zegt Rutten. In de aanloop van de deal kwamen de betrokken van Endemol en ECV tot de conclusie dat ze samen moesten werken om succesvol de mediarechten te exploiteren. “Het was voor beide partijen snel duidelijk dat er op die manier veel waarde zou kunnen worden gecreëerd”, zegt Bauer.  
Na de conclusie om samen te werken diende zich nog een grote uitdaging aan. Alle Eredivisieclubs moesten op een lijn worden gebracht.  In dat traject speelde advocaat Van der Klip een belangrijke rol. “Björn begrijpt heel goed de commerciële intenties en gevoeligheden van partijen en gaat altijd snel en constructief te werk ”, zegt Bauer. Rutten is het met hem eens: “Een M&A adviseur is heel belangrijk om een goede structuur neer te zetten voor een deal. Met een doordachte structuur creëer je een basis voor vertrouwen. In de voetballerij is dit extra belangrijk. Er wordt snel gediscussieerd over geld, zelfs als dat geld nog verdiend moet worden. Om een samenwerking tot een goed einde te brengen moet je het vanaf het begin af aan goed doen.”  Het scheppen van een evenwichtige en solide basis voor de toekomstige samenwerking  was één van de speerpunten van Björn Van der Klip, onlangs genomineerd voor de M&A Awards 2012 als beste M&A advocaat. Van der Klip: “Bij een samenwerking met zoveel partijen is het van groot belang om snel tot duidelijke afspraken te komen die de onderlinge verhoudingen en belangen respecteren.” 
 
Financiering 
Uiteindelijk hebben alle achttien vertegenwoordigers van de voetbalclubs hun handtekening onder de overeenkomst gezet en stapten de initiatiefnemers naar de bank voor financiering. “Na het debacle met Sport 7 geloofden Nederlanders niet meer in betaaltelevisie. Dit maakte het niet makkelijk om de benodigde financiering  op te halen bij de banken. De steun van een ervaren mediabedrijf als Endemol was cruciaal in het slagen van deze missie”, zegt Rutten. Ook de timing om financiering aan te vragen was erg ongelukkig. “Tijdens onze zoektocht naar financiering brak in 2008 ook de crisis uit. Uiteindelijk zijn wij in zee gegaan met ABN / RBS, die vanaf een vroeg  stadium vertrouwen hadden in dit initiatief en flexibel waren in de structurering  van de lening ”, zegt Bauer. 
 
Toen EMM eenmaal was opgericht en gefinancierd ging het de partijen voor de wind. In 2010 is de joint venture uitgebreid. De KNVB werd voor 10% aandeelhouder van de joint venture en bracht naast een inkoopsom ook de mediarechten van de KNVB bekerwedstrijden in. “De toetreding van de KNVB werkte bovendien als bevestiging van het succes van de joint venture. Dit gaf ook meer zekerheid voor een volgende investeerder”, zegt Rutten. In 2011 heeft EMM een deal gesloten met de ING bank voor de herfinanciering van de lening bij RBS. 
Het wachten is nu nog op de goedkeuring van de NMa, maar met de verkoop van een meerderheidsbelang aan Fox International zal de volgende stap worden gezet in het groeipad van EMM. Rutten heeft in elk geval het volste vertrouwen in de nieuwe partner: “Wij waren op zoek naar een partij die waarde kan creëren. Hierbij ging het niet alleen om het financiële aspect, maar nog meer om de kennis en knowhow om de business verder te brengen. Samen met Fox bouwen we de komende jaren verder aan een succesvol en innovatief Eredivisie Live, een stevig fundament voor het totale voetbal en een verbeterde beleving voor de fans.”
Dit artikel verscheen eerder in de Bijlage Fusies en Overnames bij het Financieële Dagblad. 
Gerelateerde artikelen