Megafusie in Amerikaans medialandschap

De Amerikaanse mediabedrijven Discovery Communications en Scripps Networks Interactive gaan samen. Discovery legt 14,6 miljard dollar op tafel om Scripps over te nemen.

Eerder gingen al geruchten de ronde dat er een fusie zat aan te komen van beide bedrijven. Discovery is het moederbedrijf van onder meer de gelijknamige televisiezender, TLC, Animal Planet en Eurosport. Scripps heeft lifestylezenders zoals HGTV, Food Network en Travel Channel. De combinatie moet begin 2018 afgerond worden.

Door samen te gaan willen de bedrijven hun positie op de Amerikaanse thuismarkt en internationaal versterken. Verder leidt de transactie naar verwachting tot kostenbesparingen van circa 350 miljoen dollar.

Het nieuwe fusieconcern zal voor 80 procent eigendom zijn van de aandeelhouders van Discovery en voor de rest in bezit van de aandeelhouders van Scripps. De overname wordt afgehandeld in aandelen en contanten. Het overnamebedrag is inclusief een schuld van 2,7 miljard dollar van Scripps.

In een toelichting sprak Discovery-topman David Zaslav van een spannend nieuw hoofdstuk voor zijn bedrijf. ,,Door samen te gaan met Scripps creëren we een sterker, meer flexibel en dynamischer mediabedrijf'', aldus de bestuursvoorzitter.

(ANP)

Gerelateerde artikelen