Meer dan helft van verkochte Nederlandse bedrijven naar buitenlandse partij in 2015
Steeds meer Nederlandse bedrijven vinden een buitenlandse koper. Van de ruim 600 transacties met een Nederlandse onderneming in 2015 was in meer dan helft van de gevallen een buitenlandse koper betrokken. Dat blijkt uit de Deloitte M&A Index.
"Nederlandse ondernemingen worden door kopers buiten Europa vaak als goedkoop gepercipieerd en dat zal voorlopig zo blijven,” zegt Wilten Smit, managing partner Financial Advisory Services bij Deloitte.
De Deloitte M&A Index kijkt ook naar de internationale ontwikkelingen op de fusie- en overnamemarkt. Deloitte verwacht dat het aantal transacties op mondiaal niveau dit jaar verder gaat stijgen. “Terwijl de zorgen over de afzwakkende wereldwijde economische groei toenemen, zien we de fusie- en overnamemarkt juist aantrekken," aldus Smit. "Zo verwacht 79% van de CFO’s de komende maanden meer transacties op deze markt."
2015 was wereldweid een recordjaar met een totale transactiewaarde van 3,9 biljoen euro. Grensoverschrijdende transacties waren een belangrijk kenmerk met Europa als middelpunt.
Buiten de landsgrenzen
Smit: “Ongelijke economische groei en een vertraging van de wereldwijde handel betekent dat bedrijven nog meer op zoek moeten naar mogelijkheden buiten de eigen landsgrenzen. In 2015 zagen we bijvoorbeeld meer M&A-investeringen komen uit opkomende markten in Europa en de Verenigde Staten dan andersom. Zo was China de meest prominente dealmaker uit Azië en Chinese bedrijven investeerden meer dan 60 miljard euro in overnames in het buitenland, het hoogste niveau ooit."
Smit: “Ongelijke economische groei en een vertraging van de wereldwijde handel betekent dat bedrijven nog meer op zoek moeten naar mogelijkheden buiten de eigen landsgrenzen. In 2015 zagen we bijvoorbeeld meer M&A-investeringen komen uit opkomende markten in Europa en de Verenigde Staten dan andersom. Zo was China de meest prominente dealmaker uit Azië en Chinese bedrijven investeerden meer dan 60 miljard euro in overnames in het buitenland, het hoogste niveau ooit."
De partner van Deloitte sprak deze maand al op de Nieuwjaarsborrel van de M&A Community over dit onderwerp. "M&A blijft dus een topic in de board room," verzekerde hij toen. Ook ging het tijdens deze bijeenkomst over de uitverkoop van Nederland. Jeroen Drost (Managing Director NPM Capital), Ton van Veen (CFO Jumbo Supermarkten), Roland van Dijk (Global Director Corporate Development Arcadis) en Tibor Leeuwenburgh (Head of Corporate Development AEGON) deden daar aan mee.
Terwijl Nederlandse bedrijven steeds vaker in handen van buitenlandse spelers komen, blijkt uit een studie van de Rijksuniversiteit Groningen dat Nederlandse bedrijven zelf juist steeds minder acquisities doen in het buitenland. Ook bij de grotere M&A-deals in Nederland gaat het vaak om een buitenlandse speler die een Nederlandse asset bemachtigd.