Mediahuis wil af van GeenStijl na overname TMG
Voor GeenStijl, de website die zich presenteert als 'tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend' is volgens Ysebaert geen rol weggelegd bij Mediahuis “We willen ons concentreren op professionele journalistiek, en daar hoort een bepaalde ethiek bij. Ieder weldenkend mens moet tegen dit soort teksten zijn.” Of hij Geenstijl in de verkoop zet laat hij in het midden.
TMG zwaarste klus ooit
Ysebaert noemt de overname van TMG “de zwaarste klus ooit” voor het Belgische krantenbedrijf. Ysebaert bleef tijdens de overnamestrijd zo veel mogelijk uit de publiciteit.
Mediahuis en het investeringsvehikel van de familie Van Puijenbroek hadden het grootste deel van TMG al in handen. De overname werd donderdag gemeld. Wel geldt een formele na-aanmeldingstermijn: wie zijn aandelen nog niet heeft verkocht, kan dat nog tot 2 juli doen. De Belgische koper krijg M&A-advies van ING, juridisch advies van Linklaters en transaction support van PwC. Van Puijenbroek werd bijgestaan door Alantra, De Brauw Blackstone Westbroek en Hill+Knowlton.
“Je bent voor of tegen De Telegraaf”, meent Ysebaert (54). “Het is lang de krant geweest van heel Nederland. Dat is het nog, maar minder dan vroeger.” Het wordt volgens hem lastig “het sterke en spraakmakende merk” uit het slop te trekken. Over aandeelhouder John de Mol die ook probeerde TMG in handen te krijgen, zegt hij: “Door hem heeft de overname langer geduurd dan goed was voor het bedrijf. Het heeft onzekerheid gebracht en verdeeldheid.”
De baas van het Vlaamse Mediahuis gaat ervan uit dat TMG over twee jaar “uit de rode cijfers is en blaakt van gezondheid”. Zijn bedrijf is in Nederland al eigenaar van dagblad De Limburger en NRC Handelsblad.
Bronnen: ANP, MenA.nl, FD
Lees ook:
Mediahuis doet bod op TMG gestand
TMG legt 'ongevraagd en onrealistisch' bod Talpa naast zich neer
Talpa en Stibbe blijven jagen op TMG