Mediahuis lijft noordelijke dagbladuitgever definitief in
De laatste drempels voor de overname van NDC Mediagroep door Mediahuis Groep zijn geslecht. Nadat maandag de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de overname, heeft nu de ondernemingsraad van de noordelijke krantenuitgever een positief advies gegeven. Aan alle voorwaarden van het overnameproces is nu voldaan. NDC mediagroep gaat honderd procent onderdeel uitmaken van de Mediahuis Groep. Koos Boot komt als nieuwe CEO aan het hoofd van NDC mediagroep te staan, samen met huidig algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk. Pier Baarsma, sinds 2018 algemeen directeur van NDC mediagroep, legt zijn functie neer.
In een persverklaring stellen beide partijen dat de geografische dekking van NDC goed aansluit bij de overige activiteiten van Mediahuis op de Nederlandse markt. Mediahuis is in Nederland uitgever van onder andere NRC, De Telegraaf, De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en de Gooi- en Eemlander. NCD is de uitgever van onder andere Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad.
De overname stelt NDC in staat om aan digitale en commerciële slagkracht te winnen, zo verklaren beide partijen. “NDC zette de afgelopen jaren al belangrijke stappen in de digitale transformatie van haar organisatie en merken. Mediahuis voegt hier als groep de nodige schaalvoordelen en expertise aan toe om de digitale transformatie van NDC te versnellen, haar onafhankelijke regionale journalistiek te versterken en haar leidende positie in Noord-Nederland succesvol te bestendigen.” (Bron: NDC mediagroep.)