MBCF wil na verzelfstandiging profiteren van opgaande markt

MBCF staat sinds het begin van dit jaar op eigen benen. Het corporate financehuis dat zestien jaar geleden werd opgericht als joint venture van Mazars en Berenschot richt zich nu als zelfstandige partij richting op sectorfocus en verdieping. “Een captive corporate finance organisatie moet zich in de breedte richten op alle klanten van de aandeelhouder. We zien de weg voorwaarts echter in verdere verdieping en focus”, zegt mede-oprichter Raoul Duysens. Een keuze die het bedrijf vooralsnog geen windeieren lijkt te leggen, gezien de positie in de League Tables op basis van het aantal transacties.
Als onderdeel van de verzelfstandiging verhuisde MBCF naar een charmant pand in Ouderkerk aan de Amstel. Het nieuwe onderkomen werd aan de buitenwereld gepresenteerd middels een filmpje van een dronevlucht van de oude naar de nieuwe locatie. Naast de praktische voordelen, zoals bereikbaarheid, wil MBCF met de gang naar het dorp onder de rook van Amsterdam benadrukken dat het zaken “net iets anders aanpakt” dan andere partijen. 
Natuurlijk proces
De weg naar verzelfstandiging was volgens Duysens een “natuurlijk proces”. Zijn collega Roel ter Steeg legt uit Mazars Berenschot Corporate Finance zestien jaar geleden werd opgericht om de klanten van Mazars en Berenschot op het gebied van corporate finance te bedienen. In de loop der tijd is de club doorgegroeid van een corporate organisatie die de brede groep clientèle bediende van de aandeelhouders naar een sectorgerichte boutique. Dit  met uitzondering van de klanten van het waarderingsteam, dat toch voornamelijk haar eigen clientèle bedient. “Ongeveer drie jaar geleden hebben we een dialoog met alle aandeelhouders gevoerd over onze toekomst”, zegt managing director Ter Steeg. “Een van de conclusies uit dat gesprek was dat wij veel deals die wij deden buiten de klantenkring van Berenschot en Mazars. In die zin werd de toegevoegde waarde van Mazars en Berenschot voor MBCF beperkter. Daarnaast werden de markten van deze strategische partners weerbarstiger”, vervolgt Ter Steeg.
Begin 2014 werden de toekomstgesprekken weer opgepakt en gekoppeld aan een tijdslimiet. “De keuze was simpel. Of we zouden volledig opereren in de omgeving van Berenschot en Mazars of we zouden volledig zelfstandig gaan. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en zijn we begin 2015 als boutique doorgegaan”, illustreert Ten Steeg. Mazars en Berenschot werden uitgekocht. De naam MBCF is voortgezet, maar fungeert niet langer als afkorting van de vroegere aandeelhouders. “We zijn al een bekende naam in de markt en mensen herkennen ons logo. Daarnaast hangen er praktische voordelen aan, zoals het bezit van domeinnamen”, zo licht Ter Steeg de naamkeuze toe. 
Minder beperkingen
Hoewel het duo de route naar verzelfstandiging voornamelijk ziet als een organisch proces, zijn er ook strategische voordelen. “De complianceregelgeving wordt – overigens terecht – steeds stringenter. Doordat we gelieerd waren met een accountancyorganisatie (Mazars – red.) waren we beperkt in wat we konden doen. We hadden steeds minder de voordelen van zo’n grote partij, maar wel volop de compliancebeperkingen”, zegt Ter Steeg. “Juist die klanten die meer om ons vroegen en waar we meer toegevoegde waarde konden leveren, mochten we niet meer bedienen. Dat gold voor zowel de M&A-praktijk als de waarderingspraktijk. Tot slot was het nodige de eigen internationale groep CFI te handhaven om zo de grensoverschrijdende transacties, toch meer dan de helft van onze dealflow, op het juiste niveau te kunnen uitvoeren. “De internationale component wordt steeds belangrijker in ons werk. Aanvankelijk opereerden we lokaal, tegenwoordig voornamelijk internationaal. Doordat Mazars een grote internationale partij is konden we niet acteren in een hoop transacties met buitenlandse ondernemingen, omdat er een accountancyrelatie was”, zegt Duysens. MBCF werkt op het gebied van deze grensoverschrijdende transacties ook samen met vakgenoten binnen Corporate Finance International. “Voor het type transacties dat wij tegenwoordig uitvoeren hebben wij dat hoogwaardige internationale team van professionals nodig”, verduidelijkt Ter Steeg. 
De verzelfstandiging moet ook MBCF’s geloof in verdieping van de business ondersteunen. “Corporate finance, in ieder geval M&A’s, als vakgebied is niet bedoeld voor de breedte. Wij zijn ons in de afgelopen vijftien jaar steeds meer gaan specialiseren. Je moet geen brede boutique meer willen zijn”, stelt Duysens. Sinds 2005 is MBCF zich steeds meer gaan specialiseren in enkele sectoren. Het bedrijf legt zich voornamelijk toe op uitzenden en detacheren, ict, maakindustrie en zorgsector. Duysens ziet wel steeds meer ruimte voor boutiques. “De markt vraagt hierom. Klanten willen veel toegevoegde waarde op hun segment voor redelijkere tarieven dan bij de grote kantoren”, aldus de mede-oprichter. “Bij de grote advieskolossen betaal je, net als in de kledingindustrie, grotendeels voor het merk op de kaft en het onderhouden van dat merk. Maar we zitten in een people’s business, niet in een merkenbusiness. Wij doen betere deals en gespecialiseerde waarderingsopdrachten omdat we specialistische kennis en individuele contacten hebben. Niet per se omdat we MBCF heten”, zegt Duysens. In zijn optiek beseffen steeds meer klanten in de M&A midmarket dat een groot merk geen enkele garantie biedt op een betere deal.
Profiteren van doordruppeleffect
MBCF richt zichzelf voornamelijk op transacties met een dealwaarde van 10 tot 100 miljoen euro. “Met af en toe een uitschieter naar boven”, zegt Ter Steeg. Op het gebied van waarderingen is de onderneming actief in speciale projecten, zoals bijvoorbeeld het waarderen in het kader van fairness opinions, bij uitrookprocedures in delistings of bij zware litigationtrajecten. De heren hebben positieve verwachtingen van het huidige M&A-klimaat. “Natuurlijk is dat het meest zichtbaar in de recente megadeals, zoals bijvoorbeeld die tussen SABMiller en AB InBev. Deze zijn voor ons niet relevant in directe zin”, zegt Duysens. Volgens hem kan MBCF echter wel profiteren van een doordruppeleffect. “Wanneer zakenbanken zich weer richten op het grootsegment, ondervinden wij minder concurrentie in het middensegment. Ik verwacht dan ook dat de bovenkant van onze transacties verder naar boven zal schuiven, omdat we ook daar toegevoegde waarde kunnen leveren”, zegt Duysens. 
Gerelateerde artikelen