“Maximale winst, maar wel met een eigen draai”

Joost Siemensma van Sincerius en Gijs Botman van Mentha Capital verlieten beide een grote internationaal opererende organisatie om vanachter de keukentafel een bedrijf op te zetten waarin zij vooral ook veel van zichzelf wilden terugvinden.

Vanuit de noordoever van het IJ kijkt Gijs Botman iedere dag uit op de nieuwe eilanden van Amsterdam. Het jaren vijftig-pand heeft iets vriendelijks, maar de plek waar het staat is bijzonder ruig. Botman geniet er van, werken tussen scheepskranen en containers; niet de meest gebruikelijke plek voor een private equity-kantoor. 

Het was ooit de kantine van de belendende scheepswerf, de plek waar nu schepen worden onderhouden door Damen Shipyards. Botman is bij toeval hier terechtgekomen toen hij tien jaar gelden een plek zocht voor zijn vers opgerichte private equity-fonds Mentha Capital. Het sprak hem onmiddellijk aan. Botman was toen een jaar of wat bezig met het opzetten van zijn nieuwe investeringsfonds, na een carrière als financiële man bij Heineken en later als investment-manager bij Nesbic. Het was duidelijk dat er een stap richting Amsterdam gezet moest worden, maar Botman wilde niet in een traditionele kantooromgeving eindigen. "PE zit altijd aan de Zuidas of in een villa in het Gooi. Maar ik wilde niet als vanzelf de standaard route te kiezen." 

Volgens Botman herkennen andere ondernemers dat ook wanneer zij hem benaderen over een eventuele verkoop van hun bedrijf. "We doen de dingen op onze eigen manier, maar zijn natuurlijk boven alles wel ondernemers. Wij sturen ook op maximale winst, maar geven er wel een eigen draai aan."

Sincerius heeft een eigen plek in een duidelijke niche in de markt en ook Joost Siemensma heeft ervoor gekozen om met zijn kantoor niet op een standaard locatie te gaan zitten. Het kantoor, dat in opdracht financieel due diligence onderzoek doet dat gebruikt wordt bij fusies en overnames, streek neer aan de Nieuwe Achtergracht in het centrum van Amsterdam. Er ligt een bootje voor de deur waar alle werknemers ook in het weekend gebruik van kunnen maken. 

Siemensma werkt al sinds hij met Sincerius is gestart veel samen met Botman van Mentha. Hij is nog elke dag blij dat hij door de omvang en opzet van Sincerius veel meer ‘hands on’ kan adviseren dan vroeger bij het grote kantoor waar hij werkte. "Ik kan nu echt naast Gijs gaan zitten en met hem meedenken. Snappen waar een bedrijf nou echt zijn geld mee verdient en of dat toekomst heeft. Daar draait het bij ons om. Het gaat om veel meer dan alleen cijfers en spreadsheets."

Daarbij kijken Botman en Siemensma allebei ook naar duurzaamheid en kansen om op dat vlak dingen te verbeteren. Botman: "Ik vind dat we ook op dit vlak met elkaar moeten zorgen dat we de juiste dingen doen. Je kunt je ogen er voor sluiten, maar je kunt ook iets goeds doen. Dat proberen we ook bij de bedrijven waarin we investeren aan te moedigen."

Zelf steunen beide heren regelmatig goede doelen. "We geven ook wel eens een percentage na afloop van een transactie, samen met alle adviseurs die aan een bepaalde deal hebben gewerkt", legt Siemensma uit. Ieder doet wat op zijn eigen manier, zegt Botman. "Ik hou vooral van low key naar buiten toe, maar intern wil ik wel actie zien. We leven hier allemaal op deze wereld, ik vind dat ieder mens verplicht is om bewust met zijn omgeving om te gaan." 
Mentha doneert ieder jaar in elk geval 7,5 procent van de jaarwinst aan goede doelen, waaronder het Wereld Natuur Fonds. Maar ook in de dagelijkse praktijk probeert Botman zijn bedrijven en werknemers steeds verder te stimuleren om bewust met de omgeving om te gaan. "Ik wil geen leaseauto's. Ik betaal liever veertig cent per kilometer als mensen op de fiets komen." Op een bepaalde manier is het ook soms wel lastig om steeds je eigen invulling te geven aan de dingen die je in je eigen bedrijf doet, zegt Botman. "Ik ben van de duidelijke keuzes, ik wil wel ergens voor staan als het over dit soort dingen gaat, maar je weet nooit helemaal hoe dat zal worden ontvangen. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om mee te doen met wat anderen ook doen." 

In de markt wordt dat niet altijd meteen begrepen, ook niet door DGA's. Botman: "Ik weet dat ik vooral het evenwicht in de gaten moet houden. We hebben zakelijk gezien heel hoge ambities. De omgang met mensen en de leefomgeving moet dan ook niet meer of minder een agendapunt zijn tussen de andere punten die continu aandacht vragen. Door het echter bespreekbaar te maken, bereik je uiteindelijk wel iets."

Daarbij is het een voordeel, zegt zowel Botman als Siemensma om zelf ook ondernemer te zijn. Botman: "Het helpt dat wij onze eigen onderneming zelf gestart zijn en dus weten hoe het is om in de dagelijkse praktijk met werkkapitaal om te gaan."

Siemensma heeft dat ook ervaren: "Het helpt enorm dat ik het bedrijf zelf heb opgezet. In de praktijk is alles gewoon zo anders dan ik vroeger dacht. Ik weet nog hoe ik achter mijn keukentafel zat in het begin. Ik had me drie maanden lang helemaal gek gewerkt, maar ik had nog steeds geen cent op de bank. Dat heet werkkapitaal management realiseerde ik me toen."

Inmiddels is er ook op dat vlak veel veranderd. Siemensma heeft samen met drie andere partners tien mensen in dienst en is jaarlijks betrokken bij meer dan tachtig transacties waarbij Sincerius het financieel due diligence onderzoek uitvoert. "We blijven elk jaar groeien in medewerkers en aantal transacties."

Maar Siemensma zou geen echte ondernemer zijn als hij niet door zou gaan met het bedenken van nieuwe toepassingen. Hij werkt inmiddels aan een uitbreiding van de dienstverlening waardoor zijn opdrachtgever ook na afloop van de deal inzicht blijft hebben in de resultaten van een onderneming. Sincerius heeft BI-software ontwikkeld waarmee het mogelijk is om heel eenvoudig maandelijkse managementinformatie op te stellen na de transactie, ook wel ‘continuous due diligence’ genoemd. Siemensma: "Wij weten op een bepaald moment zoveel over een bedrijf. Dat kunnen we ook op zo'n manier verwerken dat Gijs bijvoorbeeld twee weken na de transactie een BI-dashboard heeft met alle belangrijke gegevens." 

Botman ziet er wel wat in. "Het zou heel fijn zijn als we alles net zo transparant zouden kunnen houden als ten tijde van de deal. Ik wil zo'n bedrijf waarin ik investeer natuurlijk graag van dichtbij blijven volgen. En bovendien stappen wij natuurlijk ook weer een keer uit zo'n bedrijf. Dan hebben we alles graag op orde."

Er zitten echter ook wel haken en ogen aan die transparantie. Botman: "DGA's moeten er soms aan wennen als wij er heel dicht op zitten. Als je een bedrijf hebt opgericht en er komt iemand meekijken, dan kan dat behoorlijk bedreigend zijn. Ook daar blijft het zoeken naar evenwicht. Ik weet als ondernemer zelf heel goed dat het lastig kan zijn om dingen los te laten." 

Gerelateerde artikelen