Marktlink verwacht meer verkoop van familiebedrijven
Veel familiebedrijven denken er over om hun zaak te verkopen. Fusiebemiddelaar Marktlink breidt mede om die reden uit met een vestiging in Den Bosch. “Brabantse ondernemers houden van lokaal zaken doen,” zegt Tom Beltman, partner bij Marktlink.
Marktlink, een adviseur bij fusies en overnames in het midmarket-segment, heeft onlangs zijn vierde vestiginng geopend. Na Gouda, Deventer en Amsterdam, staat er nu ook een kantoor van de fusiebemiddelaar in Den Bosch. “We merken dat de markt aantrekt en willen een landelijke dekking,” vertelt Beltman. “Alleen in het zuiden van Nederland hadden we nog geen vestiging. We hebben er lang over nagedacht waar deze moet komen: Eindhoven, Tilburg, Breda of Den Bosh. Toen zijn we tot de conclusie gekomen dat Den Bosch het meest neutraal is.”
Marktlink verwacht vooral dat er meer transacties gaan plaatsvinden bij familiebedrijven. Uit onderzoek onder tweehonderd familiebedrijven, dat onderzoeksbureau MarketResponse in opdracht van Marktlink afgelopen december uitvoerde, blijkt dat maar liefst 73 procent overweegt om zijn zaak te verkopen. Daarnaast denkt meer dan de helft van hen dat hun bedrijf ook daadwerkelijke klaar is voor de verkoop, en is zo’n 30 procent ervan overtuigd het bedrijf binnen vijf jaar te verkopen
Lokaal zaken doen
Voor bedrijven in het mkb-segment is het volgens Beltman belangrijk om dicht in de buurt te zitten. “De meeste van onze opdrachten spelen binnen een straal van zo’n honderd kilometer van onze vestigingen af. In die zin is Brabant ook een logische stap. Van alle Nederlandse bedrijven die tussen de tien en tweehonderd mensen in dienst hebben, is er bijna een kwart in Noord-Brabant gezeteld.”
Voor bedrijven in het mkb-segment is het volgens Beltman belangrijk om dicht in de buurt te zitten. “De meeste van onze opdrachten spelen binnen een straal van zo’n honderd kilometer van onze vestigingen af. In die zin is Brabant ook een logische stap. Van alle Nederlandse bedrijven die tussen de tien en tweehonderd mensen in dienst hebben, is er bijna een kwart in Noord-Brabant gezeteld.”
Wel merkt Beltman dat familiebedrijven – en andere mkb’ers – soms nog wat te optimistisch zijn over de te verwachten verkoopprijs van hun onderneming. “De prijsverwachting is erg hoog. Men vergeet snel dat de drie laatste jaren slecht waren en baseren hun verwachting op de jaren dat het goed ging met de ecoomie. Ik snap dat wel, een ondernemer wil natuurlijk zoveel mogelijk verdienen aan de verkoop van zijn bedrijf.”
Beltman geeft aan dat zijn bedrijf de laatste jaren gestaag is gegroeid, ook al heeft de Nederlandse fusie- en overnamemarkt over het algemeen redelijk stil gelegen. “Opvolgingskwesties spelen altijd wel, ook als het crisis is,” vertelt de partner van Marktlink. "De komende jaren hopen we nog harder te groeien omdat de economie weer aantrekt. Onze vestiging in Den Bosch is een mooi begin."