M&A-Integratie: Lessen uit Formule 1

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 11:25
M&A-integratieteams staan onder enorme druk en hebben nauwelijks marge om fouten te maken. De vergelijking met raceteams in de Formule 1 dringt zich op.

Door recordhoge overnamepremies, resteert nog slechts een dunne lijn tussen succes en falen. M&A-integratieteams staan onder enorme druk en hebben nauwelijks marge om fouten te maken. De vergelijking met raceteams in de Formule 1 dringt zich op. Wat kunnen M&A-integratieteams leren van de intrigerende wereld van de Formule 1?
 

Focus
Een Formule 1 team heeft één allesoverheersende doelstelling: winnen! Ieder teamlid weet dat en organisatorisch is alles daarop gericht. Ook bij M&A-integratie is het stellen van één duidelijk doel essentieel. Dat doel kan variëren van bijvoorbeeld ‘maximale synergie’ tot ‘nul klantverlies’. Alleen als zo’n doel voor alle betrokkenen glashelder en onbetwist is, zal het dienen als ijkpunt voor alle fusiebeslissingen. Daarmee maak je de kans op realisatie en fusiesucces het grootst.

Deep Data
Tijdens de GP van Bahrein van 2019 lag Charles Leclerc op koers voor zijn eerste GP-overwinning, toen zijn engineer meldde dat computerdata wezen op een verbrandingsprobleem in een van de cilinders. Het team besloot on the flight tot aanpassing van de setup. Leclerc was nog in staat om in de top-3 te finishen. Ook tijdens een M&A-integratie gebeuren onverwachte dingen. Voor een goede reactie heb je deep data nodig, maar ook de tools om die data snel te kunnen analyseren. Operationele en commerciële data kunnen met geavanceerd instrumentarium snel en diep worden geanalyseerd. Vervolgens kan het management de juiste beslissingen nemen.

Cultuur clashes
In de hitte van de strijd tijdens de Japanse Grand Prix van 2015 leverde de Spaanse coureur Fernando Alonso via de boordradio ongezouten kritiek op de Japanse motorleverancier Honda. Het gezichtsverlies was voor de Japanners erg moeilijk te verteren: kenmerkend voor het slecht
managen van de culturele verschillen binnen het McLaren-Honda team. De samenwerking was niet succesvol en na drie jaar werd het team ontbonden. Nationale cultuurverschillen zijn ook voor fusies een bekende faalfactor, maar verschillen tussen bedrijfsculturen hebben vaak nog
meer impact. Cultuurverschillen zijn tegenwoordig betrekkelijk eenvoudig te meten. Met een goede cultuurscan kunnen belangrijke issues worden voorkomen.

Continue leren
De Formule 1 heeft innovatie als basisgedachte. Volgens Max Verstappen begint hij aan iedere race in een praktisch volledig vernieuwde auto. M&A-integratie is topsport en verbetert zich eveneens razendsnel door ervaring en met behulp van moderne techniek. Bij de meest
vooruitstrevende ondernemingen is leren in het DNA verankerd.

Arjan Groen is M&A Integratiespecialist en Partner bij EY

Gerelateerde artikelen