“Legal-tech software bespaart M&A-advocaten veel tijd”

[Advertorial] Snelheid en accuraatheid zijn key in het M&A-proces. Legal Process Outsourcing (LPO) is daarom een logische stap. In gesprek met Felix Guépin en Jeroen Kruithof, CEO en CCO van ‘the ROOM’, de nieuwe naam van DataroomServices. “Legal-tech oplossingen kunnen 30 tot 50% van de taken van junior M&A-advocaten efficiënter maken dan wel geheel overnemen.”
Door Jan Jaap Omvlee/ Dit artikel is sponsored content van The Room
 
Welke uitdagingen zien jullie op dit moment in de M&A-markt?
Felix: “Bij advocatenkantoren staan de tarieven onder druk. De digitalisering van juridische data neemt toe. Documentstromen van enkele terabytes zijn geen uitzondering meer. Advocaten moeten dus een efficiencyslag maken om concurrerend te blijven. Dat maakt de inzet van LPO heel logisch.” 
 
Jeroen: “Zelfs nu gebeurt het screenen van documenten nog vaak handmatig. Maar het verzamelen, classificeren, screenen, structureren en coördineren kan geheel geautomatiseerd plaatsvinden, in een virtuele dataroom: veilig, snel, efficiënt en effectief. Dat wordt nog eens onderstreept door een rapport van de Boston Consulting Group (BCG) met de veelzeggende titel: ‘Legal Tech Will Change the Business of Law’.” 
 
Wat betekenen LPO en virtuele datarooms voor het werk van een M&A-advocaat?
Felix: “Het mooie is dat LPO M&A-advocaten helpt om zich te focussen op de core business: het geven van hoogwaardig juridisch advies. Met de in de VDR opgenomen en door ons gecontroleerde documenten winnen zij kostbare tijd en kunnen zij direct en gericht aan de slag.”
 
Hoe ziet de propositie van the ROOM eruit? 
Jeroen: “We richten een virtuele dataroom in, en doen tegelijkertijd een legal-sanity check op de documenten waarbij we ook gevonden key-issues kunnen opnemen in red-flag reports. Dit kan doordat wij gebruik maken van een ‘in house’ ontwikkelde legal-tech oplossing van software plus de inzet van senior juristen met +10 jaar ervaring. Eventuele door ons geïdentificeerde omissies of onvolkomenheden lossen we op, snel en accuraat, tegen scherpe tarieven. Geen stress, geen vertraging, geen weglekken van deal-value.”
 
Felix: “Onze nieuwe propositie was de reden om per 1 februari 2016 onze naam te veranderen van Dataroomservices naar the ROOM. We doen dit werk al sinds 2000, hebben duizenden deals gedaan in de Benelux, hebben de virtuele dataroom in de Benelux geïntroduceerd en zetten nu een nieuwe stap. Met onze full-service dienstverlening richten we ons op advocaten, bedrijven, banken, corporate finance, afdelingen bijzonder beheer, private-equity-partijen en het MKB.”
 
Wat is de toegevoegde waarde van jullie oplossing?
 Jeroen: “Met onze innovatieve dienstverlening zoeken we graag de samenwerking met de advocatuur. Als advocaten ons smart inzetten maakt dat hun werk veel gemakkelijker. Wij doen het juridische voorwerk , evenals project- en procesmanagement, de advocaat kan dus direct en gericht aan de slag.” 
 
Felix: “Voor de verkopende partij is een gestructureerde VDR een visitekaartje en met c-discovery (‘contract discovery’) is ook het contractmanagement op orde. En wil je blijvend zo’n goed ingerichte virtuele dataroom dan kies je voor een permanente dataroom: je corporate housekeeping is dan op orde en je bent altijd due diligence ready. Kortom, met the ROOM ben je altijd in control.” 
 
Gerelateerde artikelen