Lage euro lokt buitenlandse partijen naar Nederland

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:22
Steeds meer buitenlandse bedrijven gaan op zoek gaan naar overnames in Nederland. M&A-advocaat Katinka Middelkoop van Allen & Overy legt uit hoe Chinese en Amerikaanse partijen anders zakendoen dan Nederlandse bedrijven.

Dit jaar heeft Middelkoop aan een aantal cross border deals gewerkt. Middelkoop trad in deze deals zowel een keer aan de koperskant op als juridisch adviseur als aan de verkoperskant. Het is geen toeval dat de dealflow van Middelkoop internationaal is gekleurd. De advocaat constateert een toenemende interesse van buitenlandse partijen in Nederlandse ondernemingen. “Bij auctions van Nederlandse bedrijven of bedrijfsonderdelen zie je tegenwoordig bijna altijd wel een Aziatische of Amerikaanse partij die meedoet. Dat wil niet zeggen dat ze ook altijd de hoogste bieder zijn, maar de interesse is duidelijk zichtbaar.” 
Goedkope euro
De belangrijkste oorzaak van deze toegenomen interesse uit Azië en de Verenigde Staten is volgens Middelkoop de ‘goedkope’ euro. “Ik hoor van cliënten dat de lage koers van de euro een belangrijke drijfveer is voor niet-Europese kopers om in Europa op zoek te gaan naar acquisities,” vertelt de partner van Allen & Overy. De Europese Centrale Bank (ECB) koopt sinds maart voor 60 miljard euro per maand aan Europese staatsobligaties op. Dat heeft een drukkend effect op de waarde van de euro ten opzichte van bijvoorbeeld de dollar en de Chinese renminbi waardoor bedrijven in de eurolanden goedkoper worden voor kopers in andere regio’s. Voorlopig blijft dat effect bestaan. Het opkoopprogramma van de ECB duurt tot en met september 2016. 
“In principe heeft natuurlijk ieder land in de eurozone te maken met dat wisselkoerseffect, van Spanje tot aan Estland, maar ik denk dat het effect op Nederland relatief significant is,” zegt Middelkoop. “Nederland is een stabiel, ondernemend land en bedrijven hier worden als betrouwbare zakenpartners gezien. Daarnaast zijn Nederlandse bedrijven internationaal gefocust en kunnen wij goed Engels. Als dan ook nog eens blijkt dat bedrijven hier door de wisselkoers een stuk goedkoper zijn, wordt het erg aantrekkelijk om hier zaken te doen.”
Grotere M&A-kring 
Zakendoen met Chinezen en Amerikanen vergt een andere manier van werken. “Amerikanen zijn erg precies zijn in hun documentatie,” legt Middelkoop uit. “Zij willen hun werkzaamheden zowel intern en extern goed kunnen verantwoorden. Ik denk dat dat te maken heeft met de grootte van het land. De M&A-markt van de Verenigde Staten is gigantisch en dealmakers zitten meestal bij iedere deal weer met iemand anders aan tafel, in tegenstelling tot in Nederland waar de M&A-wereld veel kleiner is. Omdat een M&A-advocaat in Amerika vaak een onbekend iemand tegenover zich heeft zitten, gaat zakendoen minder op vertrouwen.” 
Chinese kopers en advocaten hechten daarentegen om culturele redenen veel minder waarde aan documentatie, vertelt Middelkoop. “Bij Chinese cliënten is het veel belangrijker dat je heel precies uitlegt wat er in de contracten staat. Het is belangrijk dat je als adviseur een Chinese koper een vertrouwelijk gevoel geeft. In de regel geven Chinese kopers namelijk meer om het gevoel dat zij bij een deal hebben dan om keiharde garanties en een goede prijs.”
Om een vertrouwelijke band op te kunnen bouwen, gaan Chinezen vaak uit eten met hun adviseurs en de andere partijen waarmee zij in zee gaan. Middelkoop: “Een aanbod voor een diner kun je niet te vaak afslaan als adviseur, dan is er een kans dat zij de zaak niet meer vertrouwen. Ik schat dat bij Chinese cliënten het klantcontact buiten het dossier net zoveel tijd vergt als de puur zakelijke contacturen.”
Steeds meer overnames door Chinese partijen
Allen & Overy signaleerde onlangs in een rapport dat Chinese bedrijven zich steeds meer toeleggen op het doen van acquisities in het buitenland. In de eerste helft van dit jaar was er een stijging te zien van 72,5% in de outbound M&A-activiteiten uit het Aziatische land. “De Chinese overheid stimuleert binnenlandse ondernemingen steeds meer om overnames te doen in het buitenland,” licht Middelkoop, die ook aan het rapport heeft meegeschreven, toe. Een van de dingen die de Chinese autoriteiten concreet doen, is het stapsgewijs los laten van de valutalimieten, oftewel de mate waarin partijen de renminbi mogen inwisselen tegen buitenlandse valuta. Zo kunnen Chinese bedrijven makkelijker in bijvoorbeeld eurolanden acquisities doen. 
 
"Toch blijft de toekomst onvoorspelbaar," aldus Middelkoop. "We moeten afwachten of de recente ontwikkelingen, zoals de zwakkere renminbi, gevolgen zullen hebben voor de interesse van Chinese partijen in Europese overnames."
Moeten we bang zijn dat Nederland in de uitverkoop raakt? De dealmaker van Allen & Overy maakt zich daar geen zorgen over. “Een overname door een sterke buitenlandse partner kan juist goed zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven en de economie. Denk aan extra kapitaal dat een onderneming krijgt, evenals nieuwe inzichten en kennis.” Bovendien geldt andersom ook dat buitenlandse partijen steeds vaker groen licht krijgen van Chinese toezichthouders om bedrijven in het Aziatische land zelf over te nemen. Een van de manieren die een koper kan helpen, is de overname in renminbi betalen. Dan wordt er vaak eerder toestemming verleend door de toezichthouder. 
Bedrijfscultuur behouden
Ook valt het Middelkoop op dat het steeds gebruikelijker wordt in cross-border transacties dat overgenomen bedrijven hun hoofdkantoor in het thuisland mogen behouden. “Bedrijven kunnen op die manier hun Nederlandse bedrijfscultuur, en alle normen en waarde die daar bij horen, waarborgen.” Amerikaanse en Chinese kopers doen graag zaken met Nederlandse bedrijven en staan open voor de Nederlandse cultuur, zo weet Middelkoop uit ervaring. Zo bang is zij dus niet voor de ‘uitverkoop’ van het Nederlandse bedrijfsleven. 
Middelkoop, die zelf van 2005 tot 2011 bij de Amerikaanse vestiging van Allen & Overy heeft gewerkt in New York, kijkt met plezier uit naar een periode van Chinese delicatessen en chit chat over de Amerikaanse verkiezingen. “Ik ben benieuwd hoeveel nieuwe Chinese restaurants ik de komende jaren ga leren kennen.”
 
 
Dit interview wordt ook gepubliceerd in M&A Magazine Q3 dat uitkomt op 16 september. Ook de andere verhalen uit het magazine lezen? Word dan full member
  
Gerelateerde artikelen