KPMG gebruikt moderne AI voor dealadvies

Dealspecialisten ontkennen dat AI de mens kan vervangen voor M&A-advies.

Durfkapitaalfondsen, private-equitygroepen en accountantskantoren gebruiken de nieuwste kunstmatige intelligentie om acquisitiedoelen en start-ups te selecteren. Ze zetten generatieve AI in voor taken, zoals het beoordelen van het groeipotentieel van een bedrijf op basis van financiële analyse, zo schrijft de Financial Times.

KPMG heeft de technologie achter ChatGPT gebruikt om een systeem te bouwen op basis van haar eigen gegevens om haar medewerkers te helpen adviseren. Het systeem in kwestie was al langer in gebruik, maar de recente ontwikkelingen in AI zouden hem praktisch nuttig hebben gemaakt, met name voor fusies en overnames, zo stelt KPMG in de Financial Times.

De software van Coatue integreert generatieve AI in zijn dataplatforms, waarbij de technologie wordt gebruikt om verkooponderzoek, inkomstentranscripten en pitchdecks te doorzoeken. Belangrijke punten worden onderscheiden en samengevat in duidelijke en beknopte briefings.

PitchBook's AI-gestuurde ‘VC exit predictor’ evalueert hoe waarschijnlijk het is dat een bedrijf naar de beurs gaat of wordt overgenomen. De gegevensprovider beweerde dat de twee maanden oude tool een nauwkeurigheidspercentage van 75 procent heeft.

Ook durfkapitaalfirma's Headline en Moonfire Ventures gebruiken generatieve AI om investeringsdoelen te beoordelen en te vergelijken op basis van maatregelen, zoals webverkeer en nieuwe gebruikers. Hiermee proberen ze bedrijven te traceren met het grootste groeipotentieel. Headline heeft op basis van AI geïnvesteerd in de wachtwoordbeheerservice Bitwarden.

Het in Londen gevestigde Moonfire zei dat het AI gebruikt om elke week ongeveer 50.000 bedrijven te beoordelen. De ervaring van een oprichter en het potentieel voor rendement op investering worden betrokken bij de evaluatie geëvalueerd. 

De investeerders denken niet dat de rol van de M&A-professional in gevaar is door AI. "We denken niet dat dit de traditionele rol van een VC in gevaar brengt", zegt Mathias Schilling, een van de oprichters van Headline in de Financial Times “Het hele concept is een copiloot; het maakt ons veel slimmer als we met een bedrijf in zee gaan.”
 

Gerelateerde artikelen