KPMG en ING in top 3 meest waardevolle bedrijfsnamen
KPMG en ING moeten alleen Shell voor zich dulden in het lijstje van de Britse marketingconsultant. Het bureau schat de waarde van KPMG in Nederland op 9,7 miljard euro (200 miljoen minder dan in 2016). ING op 7,7 miljard (500 miljoen meer dan in 2016). Nummer één Shell heeft een merkwaarde van 32 miljard euro.
Top tien bedrijfsnamen gesorteerd op waarde
Brand Finance schat de waarde van een merk door de ‘kracht’ van een merk te verrekenen met de ‘omzet’ van een bedrijf. De kracht van een merk is een combinatie van eigenschappen zoals emotionele verbintenis, financiële prestatie en duurzaamheid. Hieruit volgt een cijfer, dat vervolgens wordt verrekend met de verwachtte financiële prestaties van een bedrijf die redelijkerwijs kunnen worden toegeschreven aan het merk.
KPMG is sterkste merk
Opvallend, KPMG heeft volgens de ranking wel het ‘sterkste’ merk van alle Nederlandse bedrijven. Gevolgd door DSM en op drie komt Shell. ING staat op plaats 10. De Ranking van de 'sterkste' merken is gelijk aan die van de waarde, maar dan niet verrekend met de verwachte toekomstige resultaten.
Top 10 bedrijfsnamen gesorteerd op kracht