Refresco in rode cijfers door kosten van beursgang
Frisdrank- en sapbottelaar Refresco Gerber is in het eerste kwartaal dieper in de rode cijfers beland door kosten rond zijn beursgang. Dat maakt het bedrijf bekend in zijn kwartaalrapportage.
Het nettoverlies bedroeg 15,3 miljoen euro, tegen een min van 1,9 miljoen euro een jaar eerder. Zonder de kosten voor de beursgang zou Refresco een winst hebben geboekt van 2,6 miljoen euro. De kosten van de beursgang, die in maart plaats had, bedragen dus bijna 18 miljoen euro.
Los van deze kosten, deed Refresco het volgens bestuursvoorzitter Hans Roelofs operationeel wat beter dan de markt. Het bedrijf krikte het volume met 1,8 procent op tot 1,38 miljard liter. Het volume in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk daalde, maar groeide in Duitsland, Frankrijk en Iberia. Ook in Noord-Oost Europa was sprake van volumegroei.
Daarbij verbeterde de marge per liter met 2,6 procent. Over heel 2015 zal de marge echter wat lager uitvallen dan vorig jaar, waarschuwde het bedrijf. De omzet kwam uit op 458,2 miljoen euro en was bijna gelijk aan de 459 miljoen euro een jaar eerder. Refresco gaf overigens verder geen concrete financiële prognose voor het tweede kwartaal of het gehele jaar.