KLM koopt Nederlands deel van failliete Jet Airways

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:29
KLM wil onder andere de start- en landingsrechten en een verwaarloosde Boeing 777 overkopen van hun voormalige partnermaatschappij Jet Airways.

De luchtvaartmaatschappij werd vorig jaar failliet verklaard en kijkt nu naar mogelijkheden om hun activiteiten en bezittingen op Schiphol aan KLM te verkopen. 


KLM wil Nederlandse activa Jet Airways kopen. Beeld: Pixabay.

Lichte zakking in aandelen van KLM
Met een oprichtingsdatum op 7 oktober 1919 mag KLM zich de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld noemen. Via de website eToro.com kan je in hun aandelen beleggen, maar ook beursgrafieken en andere statistieken over de beurs bekijken. Hoewel de aandelen deze week zijn gezakt met als belangrijkste reden de zorgen over het Coronavirus, verwachten experts niet dat dit zo zal blijven. KLM heeft de komende weken alle vluchten naar China geannuleerd en hoopt deze op 16 maart te hervatten naar Peking en Shanghai. Vluchten naar andere bestemmingen zullen op een latere datum worden voortgezet. 

Overname door KLM
Ondertussen kijkt KLM dus naar de mogelijkheden om de Nederlandse activiteiten van Jet Airways over te nemen. Het gaat hier om de vliegrechten op Schiphol, maar ook de kantoorruimte en marketingactiviteiten. De luchtvaartmaatschappij kijkt ook naar het overnemen van de gekoppelde slots: een internationale term die de tijdsperiode aangeeft waarin een vliegtuig mag opstijgen of landen op een luchthaven. Over het algemeen zijn slots in Nederland niet te koop, maar een woordvoerder van KLM geeft aan dat deze slots ook deel uitmaken van de activiteiten. Of de slots daadwerkelijk overgekocht kunnen worden, bepaalt de slotcoördinator. 

De Boeing 777 die KLM wil kopen, staat al lange tijd stil op Schiphol. Aangezien er geen onderhoud is gepleegd, is niet bekend hoe het vliegtuig eraan toe is. Desondanks wil KLM het testen en kijken of ze het opnemen in de vloot, of doorverkopen. Hoeveel KLM betaalt voor de activa van hun voormalige partner wil de luchtvaartmaatschappij niet kwijt. 


KLM wil een verwaarloosde Boeing 777 overnemen. Dit is overigens niet het betreffende vliegtuig. Beeld: Pixabay.

Voormalige partnerschap tussen KLM en Jet Airways

In 2016 werd de samenwerking tussen KLM en Jet Airways steeds hechter. De Indiase vliegmaatschappij verruilde Brussel als Europese uitvalsbasis voor Schiphol. De luchtvaartmaatschappij bood rechtstreekse vluchten aan van en naar Delhi en Mumbai. Deze vluchten hadden aansluitingen op vluchten van KLM naar diverse bestemmingen. Ter uitbreiding zou Jet Airways Bangalore als derde bestemming toevoegen aan haar aanbod. Passagiers van Jet Airways kregen op deze manier meer mogelijkheden om over te stappen naar Europese bestemmingen via aansluitende vluchten. Tot in 2019 het noodlot toesloeg. 

Faillissement van Jet Airways
De Indiase luchtvaartmaatschappij staakte in april 2019 al haar vluchten vanwege financiële moeilijkheden. Ze vormden op dat moment nog een partnerschap met Air France en KLM en vlogen onder andere vier keer per dag tussen Schiphol en Indiase luchthavens. Eén keer per dag gebruikten ze hier een slot voor dat ze van KLM hadden geleend. 

Grote betalingsachterstanden 


Jet Airways had grote betalingsachterstanden. Beeld: Pixabay.

Jet Airways was ooit de grootste privé luchtvaartmaatschappij , maar kampte in 2019 al langere tijd met grote betalingsachterstanden. De Indiase luchtvaartmaatschappij kon hun personeel niet meer uitbetalen en piloten dreigden zelfs met een staking die niet werd uitgevoerd. Het bedrijf was geld schuldig aan twee Europese transporteurs waardoor zij reden hadden om faillissement van het bedrijf aan te vragen. Deze schulden vielen echter in het niets bij de schulden die het in India had.  Ook in Nederland werd de maatschappij benaderd door schuldeisers. Het einde was pas echt in zicht toen vrachtafhandelaar WFS een Boeing 777-300ER aan de ketting liet leggen. 

Alle vluchten werden per april gestaakt waardoor wereldwijd duizenden passagiers strandden. Jet Airways had een kantoor in het WTC Schiphol waardoor een Nederlandse rechter op 22 mei faillissement kon uitspreken over het bedrijf. Overigens was er bij het uitspreken van het faillissement niemand van het bedrijf aanwezig, waardoor het niet direct duidelijk was of het bedrijf hiervan op de hoogte was. 

Als de deal tussen KLM en Jet Airways wordt voltooid, draait het alleen om een gedeelte van het bedrijf, niet om aandeelhouderschap, gaf Jet Airways aan. Om welke activa in Nederland precies draait, wou het bedrijf niet toelichten. 

Gerelateerde artikelen