Kennis en klasse bij M&A Cafe Survival of the Smartest
Bekijk de foto’s van het M&A Café Survival of the Smartest
Tijdens twee roundtables gingen 30 partners van advocatenkantoren met elkaar in discussie over innovatie en kostenbesparingen. Net als in vele andere branches ontstaat er steeds meer transparantie en prijsdruk vanuit kritische klanten. Standaardwerk wordt vaker aangeboden door nieuwkomers. Wordt bulkwerk een commodity? Gesproken werd er over manieren om de omzet in stand te houden en met name hoe de marges vergroot konden worden. Consensus was er over de inzet van intelligente kennissysstemen in de advocatuur: die gaan het werk doen en standaardiseren en automatiseren is de nabije toekomst, net als bij de medische diagnostiek.
De Masterclass Sterker uit de Crisis werd verzorgd door Loyens & Loeff vennoten Herman Kaemingk, Marco de Lignie en Vincent Vroom. Herman Kaemingk gaf bij de opening aan dat we in ongewone tijden leven, met veel verstoringen van de normale gang van zaken: “De staat koopt SNS Reaal, de koningin en de paus treden af en Feyenoord maakt kans op het kampioenschap.” Kaemingk verwacht dat 2013 een beter dealjaar zal worden dan 2012. Een van de redenen voor deze positieve kijk is een groeiend gevoel van realisme onder verkopende partijen. "Veel overnames gingen lange tijd niet door vanwerge het verschil in prijsverwachtingen". Nu wordt minder afgewacht tot de hoofdprijzen van weleer worden betaald, waardoor de kans groter wordt dat deals daadwerkelijk worden afgerond.
Marco de Lignie, specialist in onder andere fiscale structureringen van private equity funds, presenteerde een case study van een management participatie. Hij toonde hierbij onder andere aan dat een slimme fiscale stucturering van een management participatie veel voordelen kan opleveren. Zeker als er sprake is van een bedrijf die in de crisis verkeert en verliezen draait. Zijn collega Vincent Vroom ging in veranderingen in herstructurerings- en insolventierecht. Hierbij haalde hij de recente nationalisatie aan van SNS Reaal als een unieke interventie. Volgens Vroom is het nog niet eerder voor gekomen dat in zo’n korte tijd zoveel mensen in beroep zijn gegaan tegen een overname. Ook stipte hij een trend aan in private equity. Steeds meer investeerders kopen schuldportfolio’s in van banken. Als een bedrijf failliet gaat, kan de investeerder beslag leggen op de assets van een bedrijf en zo de nieuwe eigenaar worden.
Het tweede M&A Café van 2013 werd door Loyens & Loeff omgeven met luxe en klasse. Een jazzbankd met charmante zangeres ontvingen de gasten van het M&A Café in de mooi aangeklede bar van Loyens & Loeff. De gasten werden getrakteerd een luxe walking dinner en op heerlijke coctails van de Bols-bar. Niet toevallig een Bols-bar, want de M&A praktijk van Loyens & Loeff adviseerde eerder bij de overname van Bols door ABN AMRO Capital.
Nadat de borrel op gang was gekomen heette Community Manager Michiel Rohlof alle gasten namens de M&A Community van harte welkom. Zijn collega Willem van Oosten stipte kort aan dat het een mooi jaar gaat worden, mede gesterkt door de voorspelling van Herman Kaemingk over de toename van het aantal deals in 2013. Ook helpt het dat de Staat der Nederlanden haar uiterste best doet de M&A markt te steunen. Met de overname van SNS Reaal en de desinvesteringen van Connexxion en HTM, aldus Van Oosten.
Namens Loyens & Loeff heetten M&A partner Hermans Kaemingk en voorzitter Maarten van der Weijden de gasten welkom. Van der Weijden ging kort in op de positie van Loyens & Loeff in de markt en het belang van een goede samenwerking tussen verschillende marktpartijen in tijden van crisis. De ronde toespraken werd afgesloten door David Jonkheer van Kluwer, die aangaf dat hij tijdens de roundtable van Kluwer veel heeft opgestoken van de kijk van de juridische markt op het gebruik van kennissystemen. Door de juiste innovaties te omarmen kan de belofte van meer deals in 2013 ook worden waargemaakt.
Op 6 maart dient zich weer een nieuwe kans op kennis en deals aan. Tijdens de Masterclass en paneldiscussie Private Equity "kennis en waardecreatie" wordt ingegaan op de vraag of private equity fondsen de juiste kennis hebben van de markt om waarde te creëren bij hun investeringen? Uit recent onderzoek blijkt dat veel private equity fondsen de kennis missen van de markt waarin zij opereren. Desondanks creëren veel fondsen waarde en groei bij hun portfoliobedrijven. KPMG-partner en hoofd van de private equity praktijk Onno Sloterdijk gaat in op hoe waarde wordt gecreëerd en welke waarde marktkennis heeft voor private equity investeerders (17.00 – 17.15). Waar private equity investeerders niet alle kennis van de markt hebben, heeft het publiek weinig kennis van private equity. Philip Houben, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Participatiemaatschappijen (NVP) verteld waarom betere publieke kennis over private equity in het belang is van de markt (17.15 – 17.30). De masterclass wordt afgesloten met een paneldiscussie met corporates en private equity managers over kennis en waardecreatie in de private equity markt (17.30 – 18.00).