Jumbo neemt Smulweb over
Jumbo zal alle activiteiten van het platform overnemen, waaronder ook het magazine Smult. Het bedrijf wil de eigen site Jumbo.com en de de app inhoudelijk versterken met de content van Smulweb. Ook zou de overname goed passen bij de omnichannel-ambities van Jumbo.
Smulweb is een platform waarop gebruikers favoriete gerechten en tips over gezond en lekker eten delen. De site trekt per maand meer dan 3 miljoen unieke bezoekers. Smulweb is zowel in 2016 als 2017 uitgeroepen tot Website van het Jaar in de categorie culinair.
Uitbreiding België
Vandaag maakte Jumbo ook bekend de eerste contracten met betrekking tot supermarktlocaties in België te hebben ondertekend. Ook is de organisatie die verantwoordelijk wordt voor Jumbo België opgetuigd en wordt de Belgische markt verder in kaart gebracht. Volgens financieel topman Ton van Veen van Jumbo zullen de eerste winkels in België in de loop van 2019 hun deuren openen. ,,En dan eerder in de tweede jaarhelft, dan in de eerste jaarhelft." Hij spreekt verder van een zorgvuldig proces en benadrukt dat de Belgische markt duidelijk anders is dan de Nederlandse, gelet op onder meer cultuur en eetgewoontes.
Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan in de meetperiode een jaar eerder. Jumbo is daarmee goed voor een marktaandeel van 19,5 procent. Door de opening van nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 van de naar Jumbo om te bouwen supermarkten van EMTÉ, verwacht Jumbo dit jaar zijn voetafdruk verder te vergroten.
Begin juli vond de overdracht van de EMTÉ-winkels plaats. Voor Jumbo betekent dit dat het winkelbestand met 79 zaken wordt uitgebreid. De overige 54 EMTÉ-filialen krijgen volgend jaar een Jumbo-look.